De markt voor babyvoeding in China krimpt de komende jaren door dalende geboortecijfers en toenemende concurrentie. Dat melden analisten van RaboResearch. De veranderingen in deze markt hebben grote gevolgen voor Nederlandse bedrijven die babyvoeding naar China exporteren.
Er heeft afgelopen jaren consolidatie plaatsgevonden in de Chinese markt van babyvoeding. Het marktaandeel van binnenlandse spelers is gegroeid. Met name door investeringen in de toeleveringsketen, in marketing en in distributie. Maar dat is niet de enige uitdaging voor buitenlandse partijen. Het toenemende nationalisme onder jonge Chinese consumenten is ook een uitdaging. Het versterkt het succes van de eigen marken op de markt voor babyvoeding.
Verder zorgen concurrentie en veranderende regelgeving voor onzekerheid over de groei van de babyvoedingsmarkt. De spelers in de sector moeten zich beseffen dat differentiatie snel tot standaardisering leidt, stellen de analisten. De druk om te innoveren wordt zo groter. Buitenlandse partijen kunnen nog marktaandeel winnen door in te zetten op kleinere steden, al hebben binnenlandse partijen wel een voordeel op die markt. Zo staat in het rapport. Zij zijn immers de eersten die die markt betreden.
Nederlandse babymelkpoeder minder in trek
Dit is geen trend van de een op andere dag. Nederlandse babymelkpoeder is bijvoorbeeld al langer minder in trek. In 2008 ontstond een ware run op Nederlandse melkpoeder, nadat zes kinderen overleden waren door met melamine aangelengde babymelk. Er ontstond toen veel wantrouwen in de eigen producten. En dus werd volop product geïmporteerd, onder meer uit Nederland. Die groei hield aan. Over de eerste vier maanden van vorig jaar steeg de export fors, ten opzichte van 2019.
Overigens is niet de verwachting dat de markt volgend jaar ineens in elkaar klapt. China blijft de komende vijf jaar waarschijnlijk nog de grootste markt voor zuigelingenvoeding, zo schrijven de analisten. Of de exportcijfers van babymelkpoeder uit Nederland nu al dalen, met het oog op het dalende geboortecijfer en de andere uitdagingen op de Chinese markt, is nog niet helemaal duidelijk.
Als we kijken naar de noteringen voor weipoeder en de melkpoeders (DCA-notering), dan heerst in ieder geval nog geen angst. Voor weipoeder wordt vandaag de dag €1.095 per ton betaald. Dat prijsniveau is redelijk gelijk aan de afgelopen maanden. Voor volle melkpoeder staat de notering op €3.640 per ton en voor magere melkpoeder wordt €3.020 per ton betaald. Deze prijzen laten nog steeds een groei zien.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.