De Verenigde Staten zijn wereldwijd de grootste consument van verse en diepgevroren kalkoen. Afgelopen jaar kwam de consumptie uit op bijna 2,5 miljoen ton. Ter vergelijking: Brazilië, de nummer twee, consumeert net iets meer dan 1,5 miljoen ton. Amerikaanse consumenten lijden daarmee het sterkst onder de huidige stijgende prijzen. Vooral op de binnenlandse markt zijn er problemen.
Donderdag 25 november. Het is de dag waarop in de Verenigde Staten en Canada elk jaar Thanksgiving wordt gevierd. Toch zal de dag dit jaar niet zo feestelijk hebben gevoeld als in voorgaande jaren. Niet alleen het coronavirus gooit roet in het eten, ook de prijs voor kalkoenen – een van de meest geconsumeerde vleesitems op deze nationale feestdag – is een tegenvaller voor consumenten. Begin november werd al bekend dat de groothandelsprijs naar een record was gestegen. Nieuwe cijfers van marktbureau IndexBox ondersteunen dat.
De prijs voor verse kalkoenen ligt volgens de gegevens van het marktbureau 9% hoger dan een jaar geleden, op $1,46 per pond. De prijs voor diepgevroren kalkoeken komt uit op $1,36 per pond, wat een stijging is van 20% met een jaar geleden. De gemiddelde prijs voor een hele biologische kalkoen komt dit jaar uit op $3,25 per pond, een toename van 4,8% met november vorig jaar. De diepgevroren variant kost $3,30 per pond, wat 23% duurder is dan een jaar eerder. Overigens stijgen niet alleen de prijzen van kalkoen. Vlees, vis, gevogelte en eieren zijn allemaal duurder geworden. Het gaat om een plus van bijna 12%, het snelste groeitempo in dertig jaar.
Grote vraag en personeelstekort
De prijsstijgingen worden veroorzaakt door een solide, hoge vraag naar het product. Tegelijkertijd neemt de productie af. Op jaarbasis is een daling zichtbaar van 6%, tot 4,6 miljoen ton geslachte kalkoenen. Een tekort aan arbeidskrachten – deels als gevolg van het coronavirus – ligt hieraan ten grondslag. De omvang van de kalkoenmarkt in de Verenigde Staten bedroeg afgelopen jaar 2,4 miljoen ton. De verwachting van het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) is dat die omvang dit jaar afneemt tot 2,3 miljoen ton.
De Amerikaanse invoer van verse of diepgevroren kalkoen toont – volgens het Amerikaanse ministerie van Landbouw – een stabiele trend, rond de 7.000 ton. Dat is ongeveer 0,4% van het Amerikaanse verbruik. De invoerwaarde komt uit op $19,6 miljoen, wat wel 7% hoger is dan een jaar eerder. Hogere prijzen bij leveranciers zijn de reden hiervoor. Canada (80%) en Chili (20%) blijven de enige twee leveranciers van kalkoen aan de Amerikaanse markt.
Export daalt zodoende ook
Aangezien er al sinds vorig jaar minder geproduceerd wordt en de binnenlandse consumptie hoog blijft, daalt de export van verse en diepgevroren kalkoen uit de Verenigde Staten. Volgens marktbureau IndexBox zakte de export afgelopen jaar met 11,8% weg, tot 214.000 ton. Mexico was de belangrijkste bestemming, met een afname van 135.000 ton. China volgt met 17.000 ton en Guatemala nam 4.800 ton af uit de Verenigde Staten. Verwacht wordt dat die cijfers die jaar nog lager liggen, omdat de uitdagingen op de binnenlandse markt zijn toegenomen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.