De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) heeft vragen gesteld aan Jumbo en Van Loon Group over het varkensvlees dat deze bedrijven aanbieden. Dit nadat er deze week uit Hongarije geïmporteerde varkenshaasjes in de schappen te vinden waren. Daarmee volgt de organisatie van varkenshouders Farmers Defence Force (FDF) die hierover eerder deze week aan de bel trokken bij de twee bedrijven in de foodketen.
De POV verbaast zich erover dat er varkenshaasjes uit het buitenland in de schappen liggen bij supermarktketen Jumbo. Het gaat om haasjes zonder Beter Leven Keurmerk, die zijn geleverd door een dochterbedrijf van Van Loon Group. De POV benadrukt dat er op dit moment voldoende vlees in Nederland voorhanden is en begrijp dus - net als FDF -niet dat er dergelijk vlees wordt geïmporteerd.
Streven al het aanbod Nederland één ster
Volgens de POV is het streven om al het varkensvlees in de Nederlandse winkelschappen minimaal één Beter Leven Ster van de Dierenbescherming te laten dragen. "Varkensbedrijven die leveren aan de Nederlandse markt, moeten dan ook minimaal één ster hebben. Zij garanderen daarmee een gezond en veilig product, afkomstig van dieren die een goed leven hebben gehad." Volgens de belangenbehartiger kan het dan ook niet de bedoeling zijn om buitenlands vlees in de schappen aan te bieden, afkomstig van varkens met een lagere standaard.
De POV wacht volgens eigen zeggen nog op antwoorden van Jumbo en Van Loon Group en wil graag op korte termijn met hen in gesprek. Volgens de POV moet Nederlands kwaliteitsproduct de standaard zijn in supermarkten. FDF reageerde begin deze week al fel op het halen van vlees uit Hongarije. Niet alleen met het oog op het dierenwelzijn en de positie van de Nederlandse varkenshouders, maar ook met het oog op de risico's op het verspreiden van Afrikaanse varkenspest (AVP). De organisatie doet een klemmend beroep op Jumbo en Van Loon om import uit alle risicogebieden qua AVP te stoppen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.