De Braziliaanse export van pluimveevlees nam in oktober af ten opzichte van dezelfde maand in 2021. Over de eerste tien maanden van 2022 voerde Brazilië nog wel meer pluimveevlees uit dan in dezelfde periode van vorig jaar. Tot nu toe profiteert Brazilië namelijk van krapte op verschillende grote markten.
Gemiddeld exporteert Brazilië in 2022 net iets meer dan 400 ton pluimveevlees per maand. In oktober lag het volume met 394 ton net iets lager. Ook vergeleken met 2021 blijft de export achter. Brazilië bracht deze maand 0,8% minder pluimveevlees op de wereldmarkt dan in oktober 2021. In tegenstelling tot het volume groeide de waarde van de export met 15%, van $715 miljoen naar $822 miljoen.
Export van 2022 blijft hoog
Vergeleken met 2021 groeide de Braziliaanse export met ongeveer 5%, tot 4 miljoen ton pluimveevlees. De belangrijkste groeimarkt is misschien wel de Verenigde Staten. Tot oktober steeg de waarde van de export naar de VS van $6,3 miljard tot $8,2 miljard. Deze stijging is het gevolg van stevige krapte op de Amerikaanse pluimveemarkt. Door het beperkte aanbod steeg de pluimveeprijs in de VS in 2022 met 38,5%.
Ook de export naar de Europese Unie nam flink toe. Tot nu toe stegen de exportvolumes vanuit Brazilië met zo'n 23%. De groeiende uitvoer richting Europa is vooral het gevolg van de vogelgriep. Door grootschalige ruimingen blijft het pluimveeaanbod behoorlijk achter. Daardoor ligt de Europese pluimveeprijs op het moment 45% hoger dan in 2021.
Het sterkst groeide de export richting Zuid-Korea. Om de stevige inflatie in het land tegen te gaan, heeft de Koreaanse regering de accijnzen op de invoer van pluimveevlees behoorlijk beperkt. Brazilië profiteert flink van deze maatregel. In 2022 groeide de export naar het Aziatische land met 63,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2021.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.