Het zuivelconcern Arla trekt zich steeds verder terug uit de productie en vermarkting van melkalternatieven. Dit voorjaar wil het concern de haverdrank Jörd grotendeels uit het winkelschap hebben teruggetrokken.
Begin januari maakte Arla dit voornemen al bekend in Denemarken. Deze week werd het ook voor de Britse retailsector duidelijk dat Arla stopt met Jörd. Grote supermarktketens als Tesco, Asda en Sainsbury's bieden het product binnenkort niet meer aan.
De reden is dat de verkopen, na een piek rond 2020, gestaag teruglopen. Consumenten lopen niet meer zo hard warm voor de haverdrank. Bovendien verdient Arla er nauwelijks nog aan. In totaal zou er in de vijf jaar dat het product op de markt is, zo'n €30 miljoen op zijn toegelegd.
Wie toch verslingerd is geraakt aan Jörd, kan het product nog wel bestellen in de horeca. Daar wordt het nog steeds aangeboden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.