Onze Markt moet hét nieuwe voedselmerk in Nederland worden. Dat is de ambitie van Hester Schilt, Simon Schilt en Minne Baukema. "Ons voedsel wordt momenteel niet eerlijk geproduceerd. Niet eerlijk voor de boer, niet eerlijk voor de natuur en niet eerlijk voor de consument. Wij willen dat de supermarkt straks gevuld is met eerlijke producten." Hoe ze dat precies willen bereiken, vertelt Hester Schilt in een interview met Foodbusiness.
Bij Onze Markt, een nieuw voedselmerk in Nederland, wordt de consument naar voren geschoven. Een van de drie initiatiefnemers, Hester Schilt, vertelt waar het idee van Onze Markt vandaag is gekomen. "We zagen een probleem in ons voedselsysteem. Dat is dat ons voedsel niet eerlijk wordt geproduceerd. Wij dachten: dat moet anders! In ons voedselmerk wordt de consument aan het hele proces verbonden. Normaal staat de consument achteraan, bij ons vooraan." Via een online vragenlijst kan iedereen in Nederland meebeslissen over de producteigenschappen van de producten die de drie ondernemers in de supermarkt willen brengen.
Wat onderscheidt jullie ten opzichte van de inmiddels vele keurmerken en labels?
"Die inspraak van de consument maakt ons wel uniek. Normaal wordt alles vanuit de industrie geregeld. En op die manier komt het dan terecht bij de consument. Het wordt een soort van voorgeschoteld. Wij zien dat graag andersom. De consument koopt het en moet dus bepalen waaraan een product moet voldoen. We betrekken de consumenten dus bij het proces en creëren bewustzijn over de productie van onze voedingsmiddelen. Dat gebeurt nu niet tot te weinig en dat is een groot probleem. De gemiddelde consument weet te weinig over ons voedsel en dit probleem willen wij aanpakken."
Er wordt vaak een scheidingslijn getrokken tussen de consument en de burger. De consument betaalt, de burger roept alleen. Denken jullie dat jullie nu meer consumenten kunnen creëren?
"Ja, dat denken we wel. Het initiatief heeft zijn oorsprong in Frankrijk en daar is het al een groot merk geworden. Omdat de consument mee kan beslissen, zie je dat er een verbinding ontstaat met het merk. Een stukje eigenaarschap ontstaat. Op die manier denken wij dat de consument het product uiteindelijk ook echt koopt. Ook als je niet over meebeslist hebt, dan verwacht ik dat je die verbinding hebt. Het komt immers niet vanuit de industrie, maar vanuit eenzelfde groep mensen als jou."
Jullie laten consumenten meebeslissen door middel van vragenlijsten. Wat voor vragen kunnen ze verwachten?
"Per product dat wij lanceren, horen hele andere vragen omdat er bij elk product andere uitdaging liggen. Sommige vragen gaan over het uiterlijk van het product. In de aardappelvragenlijst vragen we onder meer of ze liever een perfect gevormde aardappel willen, of dat die ook best robuust mag zijn. Ook zijn er meer teelttechnische vragen. Zo hebben we een vraag over niet-kerende grondbewerking. Ziet de consument liever wel of niet dat de grond wordt omgeploegd (met de gevolgen voor het bodemleven in gedachten houdend). De vragenlijst over aardappelen is inmiddels ruim 700 keer ingevuld. En dat aantal groeit nog steeds."
Hoeveel invloed denken jullie uit te kunnen oefenen? En hebben jullie daar nog bepaalde partners voor nodig?
"We hopen vooral onze transparantie te kunnen laten zien. Dat is voor ons belangrijk. Wij willen zo transparant mogelijk zijn richting de consument. Dit doen wij door de vereniging van Onze Markt, maar ook geven we veel aandacht aan onze verpakking. Die moet aantonen waar wij voor staan, zonder dat we opnieuw een label introduceren om de consument te misleiden. De consument moet alles van ons kunnen traceren. Om uiteindelijk tot dat doel te komen, hebben we natuurlijk hulp nodig. We zijn inmiddels in gesprek met supermarktketens en hebben al een samenwerking met een aardappelverwerker. Ook met boeren gaan we in gesprek."
"Op dit moment liggen er nog geen producten van ons in het supermarktschap. Op de planning staat allereerst de aardappel. En later volgt hopelijk ook melk, eieren en appels. We hebben trouwens de consument ook laten kiezen wat het tweede product moet zijn. Dat hoort er ook bij. Melk zien we ook als mooie uitdaging, want dat is een product met een verhaal. Transparantie kan je daar uitstekend op toepassen. We zijn ook geen kleinschalig project, want we willen meteen landelijk inzetten. Dus niet eerst hier in de regio."
Hoe zit het toekomstplan voor de komende jaren eruit?
"Voor nu richten we ons eerst op het afronden van de eerste vragenlijst en het uitwerken van alle andere zaken rondom die aardappel. Het grote plan is dan natuurlijk om die aardappel in de supermarkt te hebben liggen. Dat is voor ons een grote mijlpaal. Daarna werken we verder aan de vragenlijst en lancering voor melk. Het doel is om uiteindelijk zoveel mogelijk eerlijke producten (zowel voor de boer, de natuur en de consument) in het schap te hebben liggen. Daarnaast willen we de consument bewust maken van het productieproces en de kosten die daarbij komen kijken. Ze moeten die hogere prijs uiteindelijk zelf willen betalen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.