Het Belgische zuivelbedrijf Inex heeft afgelopen maand de eerste stappen gezet op een nieuwe markt. Het assortiment van het bedrijf bevat nu ook Belgische biologische weidemelk. En de bijbehorende keuzemogelijkheid voor een glazen statiegeldfles lijkt aan te slaan.
Weidemelk van eigen bodem, daar staat het Inex bekend om. Het Belgische bedrijf werkt hiervoor samen met 455 melkveebedrijven in een straal van 100 kilometer rond Bavegem. Een deel van de leveranciers is biologisch gecertificeerd en daarmee kon Inex in april een nieuw productgamma lanceren: bio-melk en -yoghurt. Deze melk vindt inmiddels langzaam haar weg naar de consument. "We zijn de distributie nog volop aan uitbouwen", vertelt Leen de Clercq van Inex.
Bijdrage aan Europese doelstelling
Het doel van de introductie is volgens De Clercq tweeledig. "Met een nieuw Actieplan wil Europa de biologische sector een flinke boost geven. Het doel is op z'n minst ambitieus: ten minste 25% van de Europese landbouwgrond moet biologisch zijn tegen 2030. Wij willen daar als zuivelbedrijf aan bijdragen."
Tegelijkertijd speelt Inex in op een marktbehoefte. Daarbij ziet Inex de biologische melk niet als vervanging van de 'gewone' weidemelk. "Die keuze is aan de consument. Wij verwachten dat conventioneel en biologisch naast elkaar blijven bestaan. Wel zien we een duidelijke stijgende vraag naar bio-producten."
Cijfers van VLAM bevestigen dat. In 2019 groeide de bio-markt in Vlaanderen met 4%. Daarbij is de Vlaamse bio-consument vooral fan van verse en plantaardige producten. Het meeste wordt er uitgegeven aan biozuivel: €7,50 per persoon per jaar. Gevolgd door biologische groenten (€6,10) fruit (€3,81) en vlees/gevogelte (€3,46).
Bio-consument bereid extra te betalen
Aan biologische producten hangt natuurlijk een prijskaartje, beaamt De Clercq. "Bio-landbouw brengt specifieke vereisten met zich mee, waardoor de productie van deze melk duurder is." Daarbij biedt Inex de bio-melk niet alleen in haar duurzame tetra verpakking aan, maar heeft ook de glazen statiegeldfles aan het bio-assortiment toegevoegd. "Het is nog te vroeg om resultaten te delen, maar we zien dat de bio-consument hier duidelijk voor open staat."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.