We verduurzamen volop. Denk aan de coffee-to-go-bekers, het verbod op onder meer plastic roerstaafjes en de vele maatregelen om voedselverspilling tegen te gaan. Maar Astrid van Santen van Natulatte ziet dat we in de koffiecorner één belangrijk onderdeel vergeten: de melkpoeder. "Momenteel is dat het minst duurzame aan de koffieautomaat." Uit die gedachte ontstond Natulatte, een leverancier van vegan melk- en chocolademelkpoeder voor in de zakelijke koffieautomaat. In een interview met Foodbusiness vertelt ze er meer over.
De vegan melk- en chocolademelkpoeder van Natulatte is op basis van havermelk. "Dat is namelijk het meest gekozen alternatief voor in de koffie", vertelt oprichtster Astrid van Santen. "Door diervrij eten, zou 75% van de landbouw teruggegeven kunnen worden aan de natuur. Dat is een gebied zo groot als de Verenigde Staten, China, de Europese Unie en Australië samen. Om een verschil te kunnen maken, ben ik met Natulatte begonnen."
Hoe is het idee voor Natulatte ontstaan?
"Op een gegeven moment ben ik kritisch naar mezelf gaan kijken en hoe ik in de wereld sta. Wat vind ik van bepaalde ontwikkelingen. Ik begon mij te verdiepen in hoe we met dieren omgaan en ontdekte dat ik dat niet goed vond. Toen ben ik vegetarisch gaan eten. Uiteindelijk ben ik mij zelfs verder gaan verdiepen in het veganisme. Waarom kiezen mensen voor die levensstijl? Dat intrigeerde mij. Ik ben nu zelf ook veganist. Het voelt als een goede beslissing. Daarnaast ben ik altijd al ondernemend geweest. Ik was zzp'er in de IT-branche. Toen ik in de koffiecorner van een opdrachtgever stond, realiseerde ik mij dat er altijd melkpoeder wordt gebruikt in de koffieautomaten. Ik dacht toen: 'als ik al die automaten nou plantaardig maak, dan kan ik echt impact maken'. Zodoende ben ik op dit pad terechtgekomen."
Ben je op dit moment nog de enige partij die zoiets aanbiedt?
"Ja, nog wel. Dat is ook wel een heel spannende gedachte. Je weet namelijk dat anderen het op een gegeven moment ook gaan doen. Tegelijkertijd hoort dat er ook bij. Ik ben in ieder geval wel klaar voor een beetje gezonde concurrentie. Het maakt mij ook scherp. Ik kan mijn recepturen verder verbeteren en moet blijven anticiperen op wat de markt wil."
In hoeverre heeft de coronacrisis invloed gehad op de opstart en ontwikkeling van het bedrijf?
"Veel! Het idee ontstond een paar jaar geleden al, maar in december 2019 heb ik mij officieel als bv ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Daarna ben ik verder onderzoek gaan doen, waaronder marktonderzoek, en heb ik financiering gezocht. In april 2020 zijn we echt gestart met crowdfunding. Dat was dus midden in de coronacrisis. Ik ben dus letterlijk gaan financieren in de coronatijd, best bijzonder vind ik dat. We hebben in eerste instantie veel van dat geld gebruikt voor research and development. We zijn gestart met de 'topping' voor cappuccino's en later volgde de chocoladepoeder. Toen dacht ik wel even: 'Ja, daar sta ik dan met mijn product, terwijl alle kantoren dicht zijn en iedereen thuis werkt'. Dan zie je pas hoe uitdagend de adoptatie van een nieuw product kan zijn."
"En ik besef mij ook dat thuiswerken de nieuwe standaard wordt. Veel bedrijven melden mij ook dat ze 25% minder business verwachten dan voor de coronacrisis. Maar voor ons geldt dat niet. Wij hebben namelijk geen vergelijking met een eerdere periode. Voor ons is elke sales groei. En daarbij ben ik positief gestemd, want de plantaardige markt groeit hard. Ja, we hebben een markt gekozen die het nu moeilijk heeft, maar we hebben tegelijkertijd ook ingezet op iets waarbij we tien jaar vooruit in de tijd denken."
Merk je dat er veel interesse is?
"Ja, zeker. Het is voor veel bedrijven een mooie manier om aan de eiwittransitie te werken. Het is tevens een redelijk makkelijke stap richting duurzaamheid en dat is toch al iets waar veel bedrijven momenteel mee bezig zijn. Ik merk dan ook dat vooral duurzaamheidsmanagers en cateraars dit idee echt snappen. We recyclen alles, van de bekers tot de roerstaafjes, maar het minst duurzame onderdeel van de koffieautomaat is de melkpoeder."
Tenslotte. Wat zijn de grootste toekomstplannen met Natulatte?
"We hebben meerdere plannen. Zo willen we ons product ook gaan exporteren. Daar hebben we al meerdere haakjes voor uitgezet. Ook willen we een kleinverpakking creëren voor in de supermarkt. Dat is dan business to consumer. Een van mijn grote dromen is verder om een eigen haverveld te hebben hier in Twente. Nu komt onze haver nog uit Duitsland. En als laatste willen we inzetten op productdiversificatie. We zouden graag andere soorten latte's willen maken, denk aan chai latte of matcha latte. Maar allerbelangrijkst vind ik dat we met zoiets simpels een grote impact kunnen maken."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.