Zuivelverwerker Ausnutria heeft haar resultaten over de eerste helft van 2021 flink zien verbeteren. Ondanks lage geboortecijfers in belangrijke exportmarkten als China wist de producent van voornamelijk babymelkpoeders haar verkochte volumes flink te laten groeien.
Ausnutria, dat op 5 locaties in Nederland koe- en geitenmelk verwerkt, zag haar omzet met 10,7% toenemen tot omgerekend zo'n €560 miljoen. De groei werd voornamelijk gedreven door hogere verkopen in de uit koemelk geproduceerde producten. De omzet van deze divisie steeg met 16,9%. Het bedrijf spreekt van grotere concurrentie op de markt voor producten van geitenmelk. De omzet van deze divisie steeg meet 2%. Zo werd bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers van het bedrijf.
De productie van melkpoeders voor baby's (uit koe en geitenmelk) is de belangrijkste tak van Ausnutria en is goed voor 87,6% van de omzet in de eerste helft van dit jaar.
Investeringen in marketing en research betaalt zich uit
De flink gestegen omzet komt volgens het bedrijf voort uit de grote hoeveelheid energie die werd gestoken om producten beter onder de aandacht van de consument te brengen. Ook blijft het investeren om de nutritionele eigenschappen van moedermelk zo goed mogelijk te imiteren. Met de marketing en research inspanningen kan het bedrijf zich volgens eigen zeggen goed aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden voor babyvoeding.
De hogere omzetten zorgen ook voor een sterke verbetering van de financiële resultaten. Hoewel de marges iets lager lagen, zorgde een hogere omzet voor een 23,8% grotere EBITDA. Deze kwam over de eerste 6 maanden van 2021 uit op ruim €108 miljoen.
Outlook
Hoewel de ontwikkeling van de coronapandemie het bestedingsgedrag van consumenten nog langere tijd kan beïnvloeden, acht het bedrijf zichzelf strategisch goed te hebben gepositioneerd en ziet het de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf met vertrouwen tegemoet. Bovendien kan nieuw Chinees overheidsbeleid, dat meer geboorten moet stimuleren, op langere termijn bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de resultaten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.