Andrew Balcombe / Shutterstock.com

Nieuws Onze Markt

Coop ziet potentie in voedselmerk Onze Markt

2 September 2021 - Kimberly Bakker

Coop Supermarkten ziet potentie in het nieuwe Nederlandse voedselmerk Onze Markt, waarbij de consument de eisen voor een bepaald product bepaalt. Dat maken de initiatiefnemers van Onze Markt woensdag 1 september bekend. De samenwerking houdt concreet in dat de 'eerlijke aardappelen' van Onze Markt eind november in bijna alle filialen van Coop te vinden zijn. "Dit is een geweldige eerste stap voor ons initiatief en ook voor Coop", aldus initiatiefnemers Hester Schilt, Simon Schilt en Minne Baukema.

Hester Schilt, een van de initiatiefnemers van voedselmerk Onze Markt, vertelde halverwege mei bij Foodbusiness al dat het doel van Onze Markt is om hét nieuwe voedselmerk van Nederland te worden. "Ons voedsel wordt vandaag de dag niet eerlijk geproduceerd. Niet eerlijk voor de boer, niet eerlijk voor de natuur en niet eerlijk voor de consument. Wij willen dat de supermarkt straks gevuld is met écht eerlijke producten." Een eerste stap om die doelstelling te bereiken, is nu gezet. Het initiatief gaat namelijk samenwerken met supermarktketen Coop.

"We waren al een tijdje bezig met verkennende gesprekken met Coop, vooral Simon", licht Hester toe. "Vlak voor onze zomerstop – eind juni/begin juli – hoorden we dat de samenwerking écht zou gaan plaatsvinden. We zijn ontzettend enthousiast dat ze dit met ons willen oppakken en dat ze achter onze visie staan om eerlijke producten in het schap te brengen." Concreet betekent de samenwerking dat de 'eerlijke aardappelen' van Onze Markt, waarover de consument heeft meebeslist, vanaf eind november in bijna alle filialen van Coop komen te liggen.

De consument bepaalt de eisen
En het feit dat die consument meebeslist, dat is wat voedselmerk Onze Markt anders maakt dan andere voedselmerken in Nederland. Althans, zo zeggen de initiatiefnemers. "In ons voedselmerk wordt de consument aan het gehele proces verbonden", vertelde Hester half mei. "Door middel van een online vragenlijst kunnen Nederlandse consumenten meebeslissen over de producteigenschappen van de producten die de drie ondernemers in de supermarkt willen brengen."

Die vragen zijn wisselend. "Sommige vragen gaan over het uiterlijk van het product. In de aardappelvragenlijst vragen we onder meer of ze liever een perfect gevormde aardappel willen, of dat die ook best robuust mag zijn. Ook zijn er meer teelttechnische vragen", licht Hester toe. "Doordat de consument mee kan beslissen, zie je dat er een verbinding ontstaat met het merk. Een stukje eigenaarschap ontstaat. Op die manier denken wij dat de consument het product uiteindelijk ook echt koopt."

Volgende stap
De aardappelvragenlijst is nog tot en met vrijdag 3 september in te vullen. "Daarna wordt die gesloten en gaan we de stemmen tellen." De opties met de meeste stemmen worden uiteindelijk omgedoopt tot producteis. "Samen met aardappelcoöperatie Nedato gaan we vervolgens onderzoeken welke aardappeltelers gaan produceren voor Onze Markt, volgens de eisen die we samen met de consument hebben bepaald." Daarna volgen respectievelijk melk, eieren en appels. "Voor melk zijn we nu bezig met de ontwikkeling van de vragenlijst. Wanneer we die lanceren, is nog niet bekend."

Het doel van Onze Markt is om uiteindelijk zoveel mogelijk eerlijke producten (zowel voor de boer, de natuur en de consument) in het schap te hebben liggen. "Zo zorgen we uiteindelijk. Samen voor een eerlijkere, transparantere voedselketen. Zo brengen we samen boeren, fabrikanten en retailers bij elkaar. Zo brengen we samen producten naar de schappen die kloppen met onze normen en waarden. Zo maken we samen het verschil", sluit Hester af.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden