Supermarktketen Albert Heijn brengt vanaf aankomende week vegetarische kipfilet op de markt onder eigen merknaam. Het product bestaat onder meer uit duurzame soja en tarwe. Maar geen Nederlandse soja. De vraag die rijst is: hoe duurzaam is het dan?
Soja staat behoorlijk onder maatschappelijke druk. Door de vele kilometers die het product moet afleggen, is duurzaamheid geen 'unique selling point' meer. Ook worden wereldwijd grote stukken bos en weidegebieden omgezet in soja-akkers, en dat bedreigt de biodiversiteit. Volgens persvoorlichter Pauline van den Brandhof gebruikt Albert Heijn daarom alleen soja die is geproduceerd onder de standaard van verantwoorde soja: de zogenaamde 'RtRS-credits'. "Deze wordt ondersteund door tweehonderd producenten en handelaren wereldwijd", laat Van den Brandhof desgevraagd weten in een reactie.
Bij Albert Heijn wordt - aldus Van den Brandhof - geen soja geaccepteerd die in verband kan worden gebracht met ontbossing of landconversie na 1 augustus 2020. "Dit geldt voor onze gehele toeleveringsketen, zowel direct als indirect. Wij gaan samen met de leveranciers en alle schakels in onze toeleveringsketen werken aan een aanpak om dit te kunnen borgen", vult de persvoorlichter aan.
Steeds meer flexitariërs
De reden dat Albert Heijn nu onder eigen naam een vegetarisch product op de markt brengt, heeft te maken met het feit dat de supermarktketen graag eigen merkproducten wil aanbieden aan de consumenten. "Ons vegetarisch assortiment wordt jaarlijks iets uitgebreid. Daarnaast spelen we in op de toenemende wens van Nederlanders om meer plantaardige producten te eten", vertelt Van den Brandhof.
Meer dan de helft van de Nederlanders is vandaag de dag flexitariër. De Gezondheidsraad adviseert daarnaast om vaker plantaardig en juist minder vaak dierlijke eiwitten te consumeren. Daarbij is ook het advies om vaker te kiezen voor plantaardige eiwitbronnen. Nederlandse consumenten lijken daar massaal gehoor aan te geven.
Prijzen plantaardige eiwitten
Goedkoop in het inzetten op de plantaardige vraag geldt overigens niet voor de supermarktketen. "Doordat de concurrentie tussen verschillende soorten eiwitten groeit, zal op de lange termijn druk ontstaan op de prijzen", geeft Tosin Jack, Market Intelligence Manager bij Mintec aan tijdens een recent webinar. Een gevolg is dat canola- en erwteneiwit hierdoor in trek raken. Ook omdat door de consument steeds meer vraagtekens worden gezet bij de duurzaamheid van soja.
Op de CBoT in Chicago noteerden de sojabonen donderdag 16 september $0,02 hoger, op $12,96 per bushel. De canola-oogst valt dit jaar juist lager uit door misoogsten, als gevolg van de vele regenval in onder Canada. Dat zorgt voor schaarste en lijdt ook weer tot hogere prijzen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.