De Amerikaanse producent van voedingsmiddelen, Mondelēz heeft een goed derde kwartaal achter de rug. De omzet stijgt met bijna 8%, vooral als gevolg van een groei in de verkopen en de gunstige wisselkoersen. Ook de vooruitzichten voor het laatste kwartaal zijn positief.
Voedingsmiddelenproducent Mondelēz International heeft over het derde kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van $7,18 miljard. Dat is een toename van 7,8% in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. Deze groei komt voort uit een groei van de netto-inkomsten (+5,5%), gunstige wisselkoersen en stijgende verkopen (+2,4%). Dat laatste hangt samen met de overnames van Hu, Grenade en Gourmet Food. Als de gunstige wisselkoersen buiten beschouwing worden gelaten, is een omzetgroei van 5,5% zichtbaar. Het gecorrigeerde bedrijfsresultaat verbeterde met 6,5% tot net iets meer dan $1 miljard.
Hogere prijzen
Wel geeft de voedingsmiddelenproducent toe de prijzen met gemiddeld 3,1% verhoogd te hebben in het derde kwartaal. Dirk van de Put, voorzitter en CEO van het internationale concern, hierover in een persverklaring: "We hebben in het derde kwartaal van dit jaar een sterke omzet- en winstgroei gerealiseerd. De vraag naar onze categorieën en merken blijft levendig en de volumegroei is solide. Dat komt deels doordat we prijzen implementeren die de hogere inflatie weerspiegelen."
Op ons eigen continent kwam Mondelēz International over het afgelopen kwartaal tot een omzet van €2,71 miljard. Dat 4,6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei in afzetvolumes (+3,1%) en het doorvoeren van hogere prijzen (+1,5%) hebben het meeste bijgedragen aan die groei. Na bekendmaking van de positieve cijfers steeg het aandeel van Mondelēz naar $62,34. Dat is ongeveer 3,2% meer dan een week eerder.
Vooruitzicht is goed
Voor heel dit jaar verwacht het concern dat de organische groei van de netto-inkomstengroei op ongeveer 4,5% uitkomt. "We verwachten uiteraard dat de hoge inflatie en de logistieke volatiliteit nog even aanhouden, maar we blijven vertrouwen hebben in onze plannen om ons financiële algoritme waar te maken. Dat wordt ondersteund door samengestelde merkinvesteringen, distributie-uitbreiding en onze robuuste duurzaamheidsagenda, inclusief onze onlangs aangekondigde doelstelling van netto nul uitstoot tegen 2050", aldus Van de Put.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.