Zuivelcoöperatie Arla verhoogt haar doelstelling voor CO2-reductie van 30% naar 63%. Tussen 2015 en 2020 heeft zij de uitstoot van haar activiteiten al met 24% verminderd. Arla doet hier nu een schepje bovenop door met name in productie en logistiek CO2-uitstoot tegen te gaan. Hiermee wil Arla voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs, dat de mondiale opwarming tot 1,5°C wil beperken.
Met een nieuwe doelstelling om tegen 2030 de uitstoot van productie, logistiek en energieverbruik met 63% te verminderen ten opzichte van 2015, verdubbelt Arla haar eerdere doelstelling van 30% reductie. Tussen 2015 en 2020 heeft de zuivelcoöperatie de uitstoot van haar activiteiten met 24% verminderd. De vervolgplannen bestaan uit een overgang naar fossielvrije brandstoffen voor de melktankwagens en distributievrachtwagens. Ook komt er een verschuiving naar hernieuwbare stroom en energiezuinige oplossingen voor de productievestigingen en kantoren van het bedrijf.
Mondiale opwarming
De in 2019 gestelde C02-reductiedoelstelling op boerderijniveau blijft ongewijzigd op 30% per kilogram rauwe melk. De nieuwe doelstelling voor 2030 is goedgekeurd door het Science Based Targets-initiatief (SBTi). Dat oordeelt dat deze consistent is met de reducties die vereist zijn om de mondiale opwarming tot 1,5°C te beperken, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs. Arla is naar eigen zeggen één van de eerste zuivelcoöperaties ter wereld met die doelstelling.
Arla Foods blijft investeren in duurzaamheidsactiviteiten in de hele waardeketen als onderdeel van de nieuwe bedrijfsstrategie Future26. De zuivelcoöperatie wil haar totale investeringen voor duurzaamheid met 40% verhogen tot €4 miljard.
Arla Foods Nederland zet al een aantal jaren in op verlaging van de klimaatvoetafdruk in de hele keten door de introductie van duurzamere verpakkingen. Eind november kondigde Arla aan samen met Starbucks de koolstofimpact van zuivel te willen verlagen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.