Ondanks de uitdagingen waar Unilever voor staat, is de omzet van de multinational het afgelopen jaar gegroeid met 3,4%. De omzet steeg naar €52,4 miljard, wat voornamelijk veroorzaakt werd door groei in het e-commerce kanaal. In de belangrijke markten Noord-Amerika en Europa werd juist minder omzet geboekt dan gedacht. De beurskoers daalde na het bekendmaken van de jaarcijfers over 2021.
Het onderliggende bedrijfsresultaat van Unilever was € 9,6 miljard (+2,9% ten opzichte van 2020). De onderliggende winst per aandeel steeg met 5,5% en de verwaterde winst per aandeel met 9,2%. Voor de aandeleninkoop werd in totaal €3 miljard uitgegeven in 2021. De winstmarge daalde als gevolg van de hoge inflatie in grondstof-, verpakkings- en distributiekosten.
Groei in e-commerce
Volgens Alan Jope, CEO van Unilever realiseerde het bedrijf de snelst omliggende omzetgroei in negen jaar; 4,5% voor heel 2021. "Onze €13 miljard-merken groeiden met 6,4%. De prioritaire markten China, India en de VS groeiden met respectievelijk 14,3%, 13,4% en 3,7%. De groei in e-commerce was 44%, vóór de wereldwijde kanaalgroei en daardoor vertegenwoordigt het e- commerce kanaal nu 13% van de totale omzet.
Stijging inputkosten
Jope noemt de uitdagingen voor het bedrijf door de 'dramatische stijging' van de inputkosten. "De zeer hoge inputkosteninflatie is wijdverspreid over onze markten en die blijft hoog is de verwachting. Covid-19 heeft een voortdurende impact op de operationele omgeving, ook in het laatste kwartaal van 2021 toen in sommige regio's nieuwe beperkingen werden geïmplementeerd. In Noord-Amerika en Europa daalden de markten in 2021, omdat we het voorgaande jaar een grote vraag naar voedsel en hygiëneproducten voor thuis hadden. Covid-19 trof India in het begin van het jaar. In China herstelde de markt zich goed in 2021, maar de economische groei begon te vertragen. De markten in Latijns-Amerika herstellen zich, met groei gedreven door hogere prijzen, hoewel de macro-economische volatiliteit hoog blijft. In Zuidoost-Azië verbeteren de markten na strenge beperkingen op het dagelijks leven tot 2021. In Turkije verslechterden de economische omstandigheden in het vierde kwartaal."
De theedivisie van Unilever onder de noemer Ekaterra wordt verkocht aan CVC Capital Partners Fund VIII voor € 4,5 miljard op een schuldenvrije basis. In 2020 genereerde Ekaterra een omzet van ongeveer € 2 miljard. Unilever meldt dat de verkoop exclusief de theeactiviteiten van Unilever in India, Nepal en Indonesië is. Evenals de belangen van Unilever in de Pepsi Lipton ready-to-drink tea joint ventures en bijbehorende distributieactiviteiten.
Banen verdwijnen
Eind januari maakte Unilever bekend dat het de organisatie vereenvoudigd. Hierdoor verdwijnen er wereldwijd ongeveer 1.500 banen, waarvan het merendeel managementfuncties betreft. Volgens het voedingsmiddelenbedrijf worden de fabrieken hier niet door getroffen.
Grillige beurskoers
De beurskoers van de multinational kent een zeer grillig verloop, al maanden. Ook vandaag, op de dag van presentatie van de jaarcijfers, daalt de koers van Unilever naar $44,3. Half januari was het beursverloop dramatisch met cijfers rond $42,5. Dat was destijds een gevolg van de mislukte overnames van de consumententak van GlaxoSmithKline (GSK). Het is de vraag of Unilever de komende maanden weer een wat stabieler patroon laat zien op het beurstoneel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.