Robinotof / Shutterstock.com

Nieuws Koffie

Boni neemt koffie af van Farmers Direct Coffee

2 Maart 2022 - Kimberly Bakker

Boni Supermarkten neemt sinds 17 februari de koffiebonen voor het huismerk 'Boni 1972' af van Farmers Direct Coffee. Dat maakt de retailer deze week bekend. "Dit is een uniek concept, waarbij de koffiebonen rechtstreeks van de boer naar de consument gaan. Zonder tussenpartijen. En de consument kan de hele route inzien via een QR-code op de verpakking", aldus de supermarktketen. Slaat het concept aan, dan wordt onderzocht dit ook mogelijk is voor andere voedingsmiddelen.

Deze manier van inkopen moet volgens de supermarktketen dé nieuwe manier van koffieverkoop in Nederland worden. Via een QR-code op de verpakking van de lungo, medium of dark 'Boni 1972' ziet de consument waar de koffie vandaan komt en welke weg deze heeft afgelegd: van de boer tot in de supermarkt. "Farmers Direct Coffee heeft interesse in kleine volumes. Dat past goed bij Boni. Daarbij is er extra oog voor het zo klimaatneutraal verbouwen en vervoeren van de koffiebonen", aldus financieel directeur Frank Klören. Boni is de eerste supermarkt waarmee Farmers Direct Coffee een samenwerking aangaat.

Het project sluit volgens de retailer ook mooi aan bij het feit dat supermarktketens op termijn belasting moeten betalen over het aantal ton CO2 dat bij de ontwikkeling van een bepaald product wordt uitgestoten. "Dat is de reden dat het concept van Farmers Direct Coffee interessant is voor meerdere partijen. Het maakt de CO2-uitstoot heel inzichtelijk. Er vallen twee vliegen in één klap te slaan: minder belasting betalen en het milieu een handje helpen", staat in het persbericht.

Dat is ook doel van Farmers Direct Coffee: "Wij willen de consument van de supermarkt meenemen in onze koffiereis, zonder omwegen. We willen dus transparantie en traceerbaarheid in de koffieketen, maar daar hebben wij wel meer supermarkten voor nodig. Per supermarkt zullen de wensen, eisen en specificaties overigens wel verschillen."

Is dit de toekomst?
Dit is het eerste product bij Boni Supermarkten waarvoor met behulp van een QR-code de weg van producent naar consument helder in kaart wordt gebracht. Maar het kan zomaar de toekomst worden. "Mocht blijken dat dit gewaardeerd wordt door onze consumenten, dan onderzoeken we de mogelijkheden om dit door te voeren voor andere producten", laat Anne Waninge namens Boni desgevraagd weten.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Analyse Grondstoffen

'Oploskoffieboon' robusta op hoogste niveau ooit

Nieuws Grondstoffen

Hittegolf zorgt ook voor oververhitte robustamarkt

Markt Starter Grondstoffen

Zwakke dollar duwt koffie en suiker omhoog

Markt Starter Grondstoffen

Rode cijfers op markten grondstoffen, op tarwe na

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden