De hoeveelheid voedsel en dranken in supermarkten die niet werd gekocht door consumenten is in 2020 met 3,6% afgenomen ten opzichte van 2018. Gemiddeld werd 98,4% van alle voedsel en dranken (uitgedrukt in kilo's) verkocht, blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research in opdracht van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, onder de vlag van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling.
Voor het onderzoek werd voor het eerst gebruik gemaakt van zelfrapportage. Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS - gezamenlijk goed voor bijna 80% van het Nederlandse supermarktlandschap - verstrekten op vrijwillige basis gegevens over hun verspilling aan Wageningen University & Research (WUR).
In het onderzoek wordt met 'voedselverspilling' de producten bedoeld die niet bij de consumenten terechtkomen. Daarbij zitten ook reststromen die bijvoorbeeld naar veevoer, vergisting en verbranding gaan. Zo wordt twee derde van het niet-verkocht vers brood en banket verwerkt tot veevoer.
Verdeling vrijwel gelijk
Hoewel het totaal aantal verspilde kilo's afnam, bleef de verdeling vrijwel gelijk aan 2018. Twee groepen springen eruit: brood, afbakbrood en banket (35,2% van het totaal) en aardappelen, groente en fruit (31,9%). Van al het brood, afbakbrood en banket in de supermarkt wordt 7,8% niet verkocht. Dat was 7,7% in 2018.
Van zowel vers vlees en verse vis als aardappelen, groenten en fruit wordt 2,4% niet verkocht. Dat was respectievelijk 2,9% en 2,7% in 2018. Het aandeel niet-verkochte producten ten opzichte van de inkoopvolumes van zuivel, eieren en gekoelde kant-en-klaar-producten komt uit op 1,2%. Twee jaar eerder was dat 1,4%. Van de overige verse en houdbare producten komt het aandeel uit op 0,4%. Het aandeel van de laatste groep is als enige niet afgenomen, maar gelijk gebleven.
'Initiatieven supermarkten werpen vruchten af'
Dat de hoeveelheid voedselverspilling is gedaald, terwijl supermarkten in de coronapandemie meer omzet draaiden, laat volgens Toine Timmermans, directeur van Stichting Samen Tegen Voedselverspilling, zien dat 'de diverse verspillingsvrije initiatieven door supermarktorganisaties in 2019 en 2020 hun vruchten afwerpen'. "Supermarkten spelen een belangrijke rol in de aanpak van voedselverspilling, niet alleen in de eigen operatie, maar ook in de keten. Bijvoorbeeld door met leveranciers duurzame afspraken te maken, kwaliteitsnormen aan te passen, nieuwe technologieën toe te passen en in te zetten op bewustwording onder consumenten."
Jennifer Muller, manager duurzaamheid bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, vindt de uitkomsten uit het onderzoek waardevol: "De feitelijke onderbouwing op welke productcategorieën het beste actie kan worden ondernomen, zorgt ervoor dat supermarkten doelgericht kunnen werken aan de branchebrede doelstelling: 50% minder voedselverspilling in 2030."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.