Duurzame ketens zijn van waarde voor de toekomst van boeren en zorgen ervoor dat afnemers en consumenten keuze hebben. Dat schrijft Ronald Lotgerink, CEO van Vion, in het kader van de publicatie van het nieuwe duurzaamheidsplan.
Het duurzaamheidsplan van vleesverwerker Vion stoelt op zes strategische thema's: voedselveiligheid, dierenwelzijn, duurzame landbouw en veeteelt, traceerbaarheid en productintegriteit, arbeid en werkcondities en eerlijke prijzen. Lotgerink schrijft dat er afgelopen jaar hard gewerkt is om met de ketenpartners transparante en duurzame voedselketens te bouwen.
Vion zit centraal in het speelveld tussen de boer en de afnemer en samen met ketenpartijen weet het bedrijf, volgens Lotgerink, wat nodig is om aan de vraag van de klanten te voldoen. Daarbij moet ingespeeld worden op de maatschappelijke ontwikkelingen. Denk aan de vraag naar biologisch vlees en plantaardige alternatieven, diervriendelijke maatregelen op het bedrijf, beter zicht op dierenwelzijn in slachthuizen, oplossingen voor problemen rondom het klimaat, meer biodiversiteit en meer duurzame soja in het veevoerrantsoen.
Duurzaamheidsambities
In het nieuwe duurzaamheidsverslag geeft Vion aan ook te streven naar het in lijn brengen van de CO2-uitstoot met het Klimaatakkoord van Parijs en de Green Deal. Bovendien wil Vion in 2045 geheel emissievrij zijn. De komende jaren wil het bedrijf het eigen absolute energieverbruik verminderen en het gebruik van groene energie laten toenemen.
Afgelopen jaren heeft Vion, in samenwerking met Wageningen University & Research, relevante CO2-emissiedata verzameld. Hiermee wil het bedrijf de carbonfootprint voor afnemers en consumenten inzichtelijk maken. Ook kunnen partijen in de keten zich met deze inzichten inzetten om zichzelf te verbeteren.
Vion is één van de bedrijven die door Milieudefensie op de korrel wordt genomen. De milieuclub dreigt met rechtszaken als Vion niet met een klimaatplan komt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.