Shutterstock

Nieuws Inflatie

Restaurantbezoek wordt in VS flink duurder

20 April 2022 - Kimberly Bakker

De consumentenprijsindex in de Verenigde Staten is op jaarbasis met 8,5% gestegen, meldde het Amerikaanse ministerie van Arbeid afgelopen week. Dat is het hoogste groeitempo sinds 1981. Niet alleen de boodschappen worden duurder, ook een bezoekje aan het restaurant neemt fors in prijs toe. En dat is niet de enige uitdaging voor restauranteigenaren: de toeleveringsketens en de arbeidsmarkt bevinden zich immers ook niet in topconditie.

Het Amerikaanse ministerie van Landbouw verwacht dat consumenten in de Verenigde Staten dit jaar 4,5% tot 5,5% duurder uit zijn in de supermarkt. Ter vergelijking: over de afgelopen twintig jaar stegen de prijzen gemiddeld met 2,4% per jaar. Dit maakte het ministerie eind maart al bekend. Vooral pluimveevlees wordt duurder, met een stijging van 6% tot 7%. Daarna volgen zuivelproducten (4% tot 5%), vis en zeevruchten (3,5% tot 4,5%) en groenten en fruit (3,5% tot 4,5%). Maar niet alleen de supermarktkosten gaan omhoog. De kosten voor een bezoekje aan het restaurant stijgen dit jaar ook, met 5,5% tot 6,5%. Dat was afgelopen jaren nog gemiddeld 2,9% per jaar.

Dat een bezoek aan het restaurant duurder wordt, heeft grotendeels te maken met stijgende voedselkosten. "De kosten voor sommige benodigdheden zijn afgelopen periode met 40% gestegen, onder meer door schaarste", aldus restauranteigenaren bij Foodmarket. Het merendeel van hen ziet zich daarom genoodzaakt de menuprijzen te verhogen. Anderen kiezen ervoor om het menu aan te passen en producten met ingrediënten die lastig verkrijgbaar zijn, te verwijderen. Volgens de groep restauranteigenaren moet de komende negen tot twaalf maanden nog rekening gehouden worden met hogere prijzen. Daarna wordt langzaam weer een prijsdaling verwacht.

Niet enige uitdaging
Overigens is niet iedereen eensgezind over de daling in de prijzen, vooral omdat de voedselkosten niet de enige bepalende factor zijn. Zo zijn de prijzen voor to-go-containers door het dak gegaan. Iets wat ook restauranteigenaren in de portemonnee voelen. Een andere factor is arbeidsmarktkrapte. Om werknemers aan te trekken, worden lonen verhoogd. Maar die kosten moeten ook weer terugverdiend worden. Ook in dit geval kiezen horecaondernemers ervoor om bepaalde producten van het menu te schrappen. "Vooral zaken die veel voorbereidingstijd kosten, zoals lasagne." De vraag is of dit probleem in de komende twaalf maanden wordt opgelost. Maar veel van hen hebben er een hard hoofd in.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Opinie Han de Jong

Inflatie eurozone voor het eerst in drie jaar onder doel

Achtergrond Edin Mujagić

Bank danst een rentedans met geregeld een pauze

Opinie Han de Jong

Huren, inflatie en de gevolgen voor de rente

Nieuws Financieel

Brood, granen en vlees even duur als jaar eerder

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden