De consumentenprijsindex in de Verenigde Staten is op jaarbasis met 8,5% gestegen, meldde het Amerikaanse ministerie van Arbeid afgelopen week. Dat is het hoogste groeitempo sinds 1981. Niet alleen de boodschappen worden duurder, ook een bezoekje aan het restaurant neemt fors in prijs toe. En dat is niet de enige uitdaging voor restauranteigenaren: de toeleveringsketens en de arbeidsmarkt bevinden zich immers ook niet in topconditie.
Het Amerikaanse ministerie van Landbouw verwacht dat consumenten in de Verenigde Staten dit jaar 4,5% tot 5,5% duurder uit zijn in de supermarkt. Ter vergelijking: over de afgelopen twintig jaar stegen de prijzen gemiddeld met 2,4% per jaar. Dit maakte het ministerie eind maart al bekend. Vooral pluimveevlees wordt duurder, met een stijging van 6% tot 7%. Daarna volgen zuivelproducten (4% tot 5%), vis en zeevruchten (3,5% tot 4,5%) en groenten en fruit (3,5% tot 4,5%). Maar niet alleen de supermarktkosten gaan omhoog. De kosten voor een bezoekje aan het restaurant stijgen dit jaar ook, met 5,5% tot 6,5%. Dat was afgelopen jaren nog gemiddeld 2,9% per jaar.
Dat een bezoek aan het restaurant duurder wordt, heeft grotendeels te maken met stijgende voedselkosten. "De kosten voor sommige benodigdheden zijn afgelopen periode met 40% gestegen, onder meer door schaarste", aldus restauranteigenaren bij Foodmarket. Het merendeel van hen ziet zich daarom genoodzaakt de menuprijzen te verhogen. Anderen kiezen ervoor om het menu aan te passen en producten met ingrediënten die lastig verkrijgbaar zijn, te verwijderen. Volgens de groep restauranteigenaren moet de komende negen tot twaalf maanden nog rekening gehouden worden met hogere prijzen. Daarna wordt langzaam weer een prijsdaling verwacht.
Niet enige uitdaging
Overigens is niet iedereen eensgezind over de daling in de prijzen, vooral omdat de voedselkosten niet de enige bepalende factor zijn. Zo zijn de prijzen voor to-go-containers door het dak gegaan. Iets wat ook restauranteigenaren in de portemonnee voelen. Een andere factor is arbeidsmarktkrapte. Om werknemers aan te trekken, worden lonen verhoogd. Maar die kosten moeten ook weer terugverdiend worden. Ook in dit geval kiezen horecaondernemers ervoor om bepaalde producten van het menu te schrappen. "Vooral zaken die veel voorbereidingstijd kosten, zoals lasagne." De vraag is of dit probleem in de komende twaalf maanden wordt opgelost. Maar veel van hen hebben er een hard hoofd in.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.