Het Franse foodconcern Danone kon woensdagmorgen 20 april uitstekende cijfers overleggen voor het eerste kwartaal. Toch was dat niet het gesprek van de dag onder beleggers. Die kijken meer naar geruchten in de Franse media dat zeuvelreus Lactalis een overnamebod voorbereidt op Danone of in elk geval delen daarvan. Deze berichten resulteerden in de grootste stijging van de beurskoers van Danone in zeventien jaar.
In een Franse financiële nieuwsbrief is gemeld dat Lactalis een bod aan het voorbereiden is en die aan Danone wil aanbieden. Onduidelijk is nog wat Lactalis, eigenaar van onder meer Leerdammer, Parmalat en Galbani, exact op het oog heeft. Een volledige overname van Danone lijkt voor het Franse familiebedrijf echter een grote financiële kluif. Danone heeft vorig jaar een omzet gedraaid van totaal €24 miljard, verdeeld over drie divisies: zuivel- en plantaardige producten (€13 miljard), speciaalvoeding (€7,2 miljard) en water (bijna €4 miljard).
De zuivel- en plantaardige tak (met merken als Nutricia, Activia, Actimel en Alpro) lijkt de voornaamste overnameprooi voor Lactalis. Deze past ook het beste bij Lactalis. Afgaande op de jaaromzet van €13 miljard in deze divisie, circuleert in de financiële media een mogelijk overnamebedrag van €22,7 miljard. De vraag is of Lactalis dat kan behappen, al is het bedrijf in 2020 door Rabobank betiteld als grootste zuivelconcern ter wereld met een jaaromzet van over de €20 miljard. En daar is afgelopen jaar onder meer Leerdammer bijgekomen. Daarbij komt dat de zuivel- en plantaardige divisie veruit de grootste activiteit is van Danone. Bij een verkoop wordt het foodconcern in omvang ruim gehalveerd.
Zuivel een zorgenkindje voor Danone
Aan de andere kant is de zuiveltak voor Danone wel een zorgenkindje, want de klad zit in de groei. Het concern heeft moeite het volume te vergroten. Over het eerste kwartaal van dit jaar spreekt Danone zelf van een 'zwakke prestatie in zuivel'. Het concern wist de omzet door prijsstijgingen wel te verhogen: +6,9% tot €3,36 miljard, maar onderliggend daalde het volume in de zuiveldivisie met 1,8%. Ter vergelijking: in speciaalvoeding en water (met merken als Evian) groeide het volume met respectievelijk 5,6% en 10,8%. Daarbij leert het recente verleden dat activistische beleggers veel invloed hebben op het beleid van Danone. Als zij geld ruiken bij een verkoop van de zuiveltak, is dat bij voorbaat geen kansloze zaak.
Financieel analisten achten het echter het meest aannemelijk dat Antoine de Saint-Affrique, de CEO van Danone, best bereid is om enkele minder groeiende merken in de zuivel- en plantaardige tak aan Lactalis te verkopen. Dit is ook een van de voornemens die hij sinds zijn aanstelling afgelopen najaar heeft, ook aangemoedigd door beleggers. De omzet van Danone over het eerste kwartaal komt uit op ruim €6,2 miljard. Dat is een groei van 7,1% op vergelijkbare basis (like-for-like) ten opzichte van de eerste drie maanden in 2021. De groei vloeit voort uit een toename van 4,9% in de prijzen en een groei van het afzetvolume van 2,2%. Danone zag de omzet vooral groeien in China, het noorden van Azië en Oceanië.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.