Danone is niet enthousiast over een mogelijke overname of gedeeltelijke overname door zuivelreus Lactalis. Dit heeft het bedrijf laten weten in reactie op geruchten eerder deze week over zo'n stap.
Danone heeft het idee dat het weer goed in de wedstrijd zit, na een lange periode met tegenvallende resultaten en slechte beurskoersen. De nieuwe topman, Antoine de Saint-Affrique, heeft een maand geleden het Renew Danone-plan gepresenteerd. Dat het bedrijf over het eerste kwartaal een ruim 7% hogere omzet en 9% hogere beurskoers realiseerde, sterkt de top om de ingezette plannen door te zetten. Al is het resultaat over het eerste kwartaal nog geen gevolg van die nieuwe plannen.
Herstel in China
Gerekend naar regio, boekte Danone de grootste omzetstijging in China en Oceanië. Danone heeft nog steeds een sterke aanwezigheid op de Chinese markt voor kindervoeding, met zowel 'lokale merken' (zoals Maigo Dairy en Eurbest - waar het recent een 95%-aandeel in verwierf) als met eigen, internationale merken. Juist met deze laatste categorie producten boekt het de laatste tijd successen, al werkt de Chinese overheid niet mee. Dat komt door toenemende verkopen via zogenoemde 'cross-border eCommerce platforms'. Die maken de teruggelopen Diagou-verkopen (via toeristen en pendelaars) meer dan goed.
In Europa en Noord-Amerika boekte Danone ook groei, met respectievelijk 5,7% en 5,5%. Vergeleken met China en de regio 'rest van de wereld' (+7%), was dit iets minder, maar het is nog steeds groei. En Europa is nog altijd de regio met de grootste omzet. De groei in deze regio komt met name van de waterdivisie. Ook ouderen- en kindervoeding deed het goed, plantaardige voeding en zuivel bleef achter qua resultaten, maar dat kan veranderen als Danone er in slaagt de hogere grondstofprijzen door te berekenen naar de retail.
Stevige kluif
Een overname van Danone, of zelfs van alleen maar de divisie EDP (zuivel en plantaardige producten), zal voor Lactalis een stevige kluif zijn. Dit bedrijf, dat eigendom is van de familie Besnier, behaalde in 2020 een omzet van zo'n €20 miljard. Danone is goed voor een omzet van €24 miljard, terwijl de divisie EDP goed is voor zo'n €13 miljard. De divisie specialistische voeding staat voor €7 miljard omzet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.