Het Britse Millbrook Dairy opende recent een vestiging in Nederland. Een hub naar het Europese vasteland zogezegd. Aan Rik Hanssen (31) de taak om de Europese tak van nul af aan op te zetten. Het doel? De cheddarkazen uit Schotland hier in de retailschappen krijgen. "Je proeft hier het Schotse karakter in terug, net als bij sommige whisky's." In de rubriek 'Food People' gaan we dieper in op de plannen.
Een Britse nieuwkomer op de Nederlandse zuivelmarkt. Wie zijn jullie?
"Millbrook Dairy is een relatief jong zuivelhandelsbedrijf, met eigen retailmerken in boter en kaas. Het bedrijf is in 2019 opgericht door David Evans en Kevin Beer. Zij hebben veel ervaring in de zuivel. Inmiddels is de omzet gegroeid naar €30 miljoen en werken er krap tien mensen. Een klein en lean bedrijf in opkomst, kun je wel stellen. De business in het Verenigd Koninkrijk staat inmiddels, dus is de stap naar Europa een logisch vervolg. Zodoende hebben we kort geleden in Nederland een kantoor geopend om de Europese de markt te kunnen bedienen."
Is er in het verzadigde Nederlandse zuivellandschap nog wel ruimte voor een nieuwe speler?
"Nederland kent inderdaad veel gevestigde namen, maar wij bieden een uniek product in de vorm van een Schotse cheddar: 1057 Schottisch Mature Cheddar. Deze kaas is ontwikkeld naar eigen receptuur en vernoemd naar MacBeth, de laatste Keltische koning van Schotland. Hij werd in 1057 onthoofd en was een levensgenieter pur sang, die hield van lekker eten. Het is dus geen bulkkaas, maar een specialty. Rijk qua smaak, maar romiger dan een oude kaas. Net als bij sommige whisky's proef je hier – met een beetje fantasie – het Schotse karakter in terug."
"We laten deze cheddar wel op het Europese vasteland versnijden. De bedoeling is om deze kaas in het retailschap te krijgen. In Nederland, maar ook in Duitsland en België. Andersom geldt dat we vanuit Nederland ook kleine Engelse klanten kunnen bedienen, met een vrachtje Gouda kaas bijvoorbeeld. Dat is ons idee van het business model."
- Rik Hanssen
Wie zijn jullie klanten?
"In Engeland en Schotland ligt onze cheddar bij diverse retailers in de schappen. Ook exporteert Millbrook vanuit het Verenigd Koninkrijk naar China, de Verenigde Staten en Canada. De nieuwe Nederlandse tak heeft de focus op Europa. Voor je beeldvorming: iedere retailer in Nederland kan een potentiële klant zijn. Wij zijn een klein en flexibel bedrijf, maar hebben tegelijkertijd schaal genoeg om retailers te kunnen bedienen. Er wordt gezegd dat het moeilijk is bij retailers binnen te komen, maar dat zie ik als een mooie uitdaging."
De bulk-cheddarprijzen zijn recent flink hard in waarde gestegen. Hoe zit dat bij jullie?
"Dat klopt inderdaad. De vraag is goed, terwijl de melkproductie achterblijft. Dat leidt tot schaarste. Onze merkcheddar is doorgaans duurder, maar beweegt mee met de bulkmarktprijzen. De kosteninflatie op het gebied van verpakkingen, energie, transport en melk zijn ook bij ons merkbaar."
Jullie zitten momenteel nog in de opstartfase, tegen welke uitdagingen loop je aan?
"De opstartfase geeft veel bureaucratische rompslomp. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een BV. Voor een Nederlands bedrijf gaat dat vrij makkelijk, maar de spelregels voor een Brits bedrijf zijn na de brexit complexer geworden. Dat kost veel tijd. Maar binnenkort hebben we het bedrijf staan en gaan we opzoek naar schapruimte."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.