Bakker Hilvers uit Arnhem introduceerde enkele weken geleden van Nedertarwe gebakken brood. Vrij uniek omdat het meeste Nederlandse tarwe ongeschikt is om brood van te bakken. Een goede aanleiding voor Foodbusiness om met directeur André Hilvers in gesprek te gaan over het nieuwe brood en het bakkersvak.
Hoe bevalt de stap naar Nedertarwe?
''Die stap bevalt heel erg goed. In het verleden was het niet mogelijk om goed brood te bakken van Nederlandse tarwe, althans niet op grote schaal. Bovendien moesten er veel hulpgrondstoffen worden toegevoegd. Daarom halen veel bakkers hun tarwe uit Frankrijk, Duitsland en zelfs Amerika. De ontwikkeling van Nedertarwe is al zo'n tien jaar gaande. Onze meelleverancier Koopmans in Leeuwarden is daar toen mee begonnen samen met een aantal boeren. De kwaliteit is intussen zo goed dat we er alles van kunnen bakken. De kwaliteit is zelfs beter dan het meel wat we hadden. Dit komt door het goede eiwitgehalte waardoor de vochtopname beter is.''
Hoe reageren klanten op de Nederlandse tarwe?
''Het slaat aan bij de klanten. Daar ligt iets aan de grondslag; wij hebben ons enkele jaren geleden laten doorlichten als bedrijf om erachter te komen waar we voor staan en welke impact we hebben op de mensen om ons heen. Daar is het Hilvers manifest uitgekomen en een punt op dat manifest was duurzaamheid. Onze klanten vonden duurzaamheid heel belangrijk, zo bleek. Nedertarwe is een stuk duurzamer, zo wordt het geteeld in Zuid-Holland en Zeeland en hoeft het niet geïmporteerd te worden uit Frankrijk, Amerika en Duitsland.''
Hoe gaat het met het bedrijf?
''Op zich gaat het heel erg goed. We hebben een enorme publiciteitscampagne gehangen aan de overstap naar Nedertarwe en er wordt heel erg goed op gereageerd. We hebben nooit graan uit Oekraïne gebruikt, maar voelden natuurlijk wel de invloed van de wereldmarkt. Dat we nu lokaal tarwe gebruiken wordt erg goed ontvangen. Wel hebben we onze prijzen enorm moeten verhogen, onder meer vanwege energiekosten, personeelskosten, verpakkingen, echt alles wordt duurder. Het is ook de vraag wat mensen nog bereid zijn om te betalen, want ook onze klanten krijgen het zwaar.''
Wat merken jullie van de hoge kosten?
''We merken dat onze winstmarge onder druk staat. Dit jaar gaan we dan ook geen geld verdienen. We zijn veel geld kwijt aan energielasten en de meel- en bloemprijs is voor mij sinds 1 september verdubbeld. We werken met langere contracten, die vaak zes maanden lopen. Dat betekent ook dat een prijsdaling van de tarwe niet direct zichtbaar is in de prijs van brood. Zo werkt het ook met energiecontracten. Ik ken bakkers die nog een contract hebben tot volgend jaar, die hebben nu nog geen last van de hoge kosten. Anderen gaan voor het einde van het jaar failliet. Volgende week ga ik met de accountant om tafel zitten om te kijken hoe we ervoor staan. Alles wordt duurder. Eerder ging het hier alleen om gas of tarwe, maar op dit moment gaat het om bijna alle kosten.''
Kunnen klanten volgend jaar ook nog genieten van brood van Bakker Hilvers?
"Ja, gelukkig kunnen mensen ook volgend jaar nog genieten van ons brood. We hebben veel trouwe klanten. Ons goedkoopste brood is nu €2,70, maar we hebben broden van meer dan €4. En dat vind ik voor iets wat een eerste levensbehoefte is best wel aan de prijs. We moeten het doen, anders bestaan we straks niet meer. Bovendien kunnen we nu nog maatschappelijk betrokken zijn, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een arbeidsplek bieden bijvoorbeeld en personeel helpen waar dat kan. We willen ook graag een goede werkgever zijn."
Rob Besseling van Top Bakkers zei onlangs in een interview met Foodbusiness dat het lijkt of supermarkten een prijzenoorlog met ambachtelijke bakkers zijn begonnen, hoe kijk jij daarnaar?
''Ik vind dat je van je eigen kracht moet uitgaan. De industriële bakker die aan de supermarkten leveren zullen ook te maken krijgen met hogere gasprijzen. Bovendien heeft de supermarkt de positie om brood in te kopen voor bijvoorbeeld €2 en te verkopen voor €1. Voor hen is het een klantenlokker, voor ons is het de corebusiness. Als supermarkten nu de prijzen laag houden, zullen veel bakkers omvallen waardoor het marktaandeel van de supermarkten stijgt. De supermarkten hebben tijdens corona mega-omzetten gedraaid waardoor ze veel vet op de botten hebben, vet dat bakkers door corona niet hebben. Veel bakkers leveren namelijk aan restaurants en die waren natuurlijk dicht tijdens corona. Nu krijgen ze de prijsverhogingen eroverheen en dan redden ze het niet."
"Zelf ben ik niet zo'n doemdenker. Je moet van je eigen kracht uitgaan, vind ik. Wij blijven goede kwaliteit leveren en we blijven optimistisch kijken naar kansen. Maar er moet wel iets gebeuren aan de gasprijs, want dat is voor geen bakker te doen. De stijging is gigantisch; voor de oorlog in Oekraïne betaalden we zakelijk misschien 20 cent voor een kuub gas, nu is dat meer dan €3 en die prijsstijging kunnen we niet zomaar aan de klanten doorberekenen.''
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.