Slechts 2% van de Nederlandse volwassenen eet dagelijks voldoende groente en fruit. Met dat gegeven ging Raymond Nolet vier jaar geleden samen met vier andere aandeelhouders en steun van de Provincie Limburg aan de slag om producten te ontwikkelen die bijdragen aan het verhogen van de weerstand tegen welvaartsziektes.
Om de producten een wetenschappelijke basis te geven, hebben zij de Universiteit Maastricht onderzoek laten doen naar de elkaar versterkende effecten van bioactieve stoffen in groente- en fruitmixen. Dat driejarig onderzoek is afgerond en het product MiFood Joycies wordt nu in de markt gezet.
Jullie noemen het product Joycies. Wat is er anders aan dan de smoothies en vitamineshots die je volop in de supermarkt vindt?
"Dit is totaal anders, het zijn geen smoothies. Het is evidence based. Als je preventieve stoffen die in groente en fruit zitten bij elkaar gooit, kan dat 1 +1 = 3 zijn, of juist een half. Want het gebeurt ook dat de ene bioactieve stof de andere afbreekt. Uit het bloedonderzoek dat door de universiteit is gedaan, blijkt dat het effect van de mix groter is dan de som van de delen. Uiteindelijk hebben we van 150 deelnemers resultaten. Er hebben in Maastricht twaalf mensen op het lab de gegevens geanalyseerd. Een PhD uit Amerika gaat ook op het onderzoek promoveren."
"Hoe complexer de groente en fruitmix, hoe groter het effect. In een mix zitten bijvoorbeeld elf groente en fruitsoorten en groene thee. Er is heel goed naar de kwaliteit gekeken: wat zit er in blauwe bes, appel, tomaat, wortel? We willen dat er meer bioactieve stoffen inzitten en dat controleren we samen met Brightlabs op de Brightlands Campus Greenport Venlo. De R&D doen we zelf in het Nutritional Concepts Lab in Venlo. De productie laten we doen in Brabant, maar daar staan we zelf bij om de kwaliteit te borgen."
"Vaak krijg ik de vraag: is het nog wel vers? Maar tijdens de hele processing blijft alles onder de 35 graden, daarboven gaan veel bioactieve stoffen dood. De Joycies worden ingevroren en zijn in de vriezer een jaar houdbaar en in de koelkast vier weken. Als je hem opent, moet je hem wel de volgende dag opmaken."
Hoef je dan nooit meer groente en fruit te eten als je maar Joycies drinkt?
"Begin vooral zelf met gezond te eten, dit is nooit ter vervanging van. Uit het onderzoek bleek: het werkt weerstandverhogend in preventieve zin bij iedereen, maar bij de een meer dan de andere. Het ligt eraan of iemand al heel veel groente en fruit at van tevoren, hoe sportief diegene is, van welke leeftijd. Zo'n 500 gram groente en fruit per dag, daar komt slechts 2% van de Nederlandse volwassenen aan. Je blijft niet alleen flesjes drinken. Ik wil 's avonds ook warm eten of een banaantje overdag. Je bent een mens, eten is ook gezelligheid. Doe dit erbij en dan kom je sneller aan 500 gram groente en fruit per dag. Dan kun je het op een leuke en lekkere manier volhouden en de weerstand richting ziektes, zoals ouderdomssuiker (diabetes type 2), hart- en vaatziektes en een aantal kankersoorten, verhogen."
Hoe gaat het met het vermarkten van het product?
"Daar zijn we nu net echt mee gestart. Het komt in de koeling van de Jumbo Benders in Venlo en de Plus Druten van George Lenssen. En we verkopen via de eigen website en bol.com. De afgelopen dagen stonden we op de 50PlusBeurs, daar hebben we 65.000 potentiële klanten bereikt. Het grootse deel van de klanten is 50plus. Daar zit een urgentie van: ik wil de jaren die ik nog heb gezond doorbrengen. Dan moet je meer bewegen, maar ook gezonder eten."
Waar staat MiFood over twee jaar?
"We hopen dat heel veel mensen gezond gaan eten, enerzijds vers en daarnaast met Joycies als aanvulling. We willen MiFood groot in de markt brengen. Vanaf 2018 tot nu hebben we heel veel geïnvesteerd. Uiteindelijk willen we het geld terugverdienen en een deel afromen om weer een nieuw onderzoek te starten voor preventie van een andere welvaartsziekte. We moeten dan ook geld bij elkaar halen om nog meer te kunnen betekenen in gezonde voeding. Het gaat niet sec om de productie."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.