In de Europese Unie zijn de consumentenprijzen van zuivel behoorlijk gestegen, meldt de Rabobank. De hoogte van de stijging verschilt behoorlijk tussen de lidstaten. De zuivelprijzen van Nederland stijgen sneller dan het Europese gemiddelde.
De landen die het meest in het oog springen zijn Duitsland en Frankrijk. Waar in Duitsland de prijzen het hardst stijgen, blijft de inflatie in Frankrijk achter. De Nederlandse zuivelprijzen stijgen sneller dan het Europese gemiddelde. Vooral de stijging van de kaasprijs (19,1%) zal Nederland merken omdat de helft van alle Nederlandse melk tot kaas verwerkt wordt.
Van alle zuivelproducten stijgt de prijs van boter het snelst. De Duitse consument ziet de kosten van het product het meeste toenemen en betaalt 47,9% meer dan in juli 2021. Franse boter steeg met 'slechts' 13,2%. De Nederlandse boterprijs behoort tot de grootste stijgers en is 35% hoger dan vorig jaar.
Oorzaken
Volgens de Rabobank is de stijging van de zuivelprijzen het resultaat van de stijging van de melkprijzen, hogere verpakkingskosten en de stijgende energierekening. Dat de stijging van zuivelprijzen per lidstaat zo sterk verschilt, komt doordat de markten in Europese lidstaten flink verschillen. Zo heeft Duitsland meer kortlopende contracten voor de productie van boter dan Frankrijk. Hierdoor kan de prijs snel bijgesteld worden.
Waar in Duitsland boter van grote discountermerken gekocht wordt, gaat het in Frankrijk vooral om consumptie van lokale boter. Dit verandert echter snel. Door de hoge inflatie kiezen steeds meer Franse consumenten voor goedkopere huismerken. Hierdoor heeft de Franse consument minder last van de prijsstijgingen.
Consumptiegedrag
De trend van 'downtraden' is overigens niet uniek aan Frankrijk. De Rabobank verwacht dat consumenten voor hun basisbehoeften in heel Europa overstappen van A-merken naar huismerken. Consumenten zullen luxeproducten zoals tussendoortjes en kaas voor op de borrelplank vaker links laten liggen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.