Het kwartaalcijferseizoen gaat ook deze week gewoon door. Vandaag, 14 november, staan de cijfers van Tyson Foods en Oatly op de agenda.
Gedaalde vraag naar biefstuk dempt winst Tyson Foods
Bron: ABM Financial News
De winst van Tyson Foods is in het afgelopen kwartaal sterk gedaald omdat de vraag van Amerikanen naar malse stukken rundvlees sterk terugviel vergeleken met de hogere verkopen in de voorgaande jaren. De winst bij de rundvleestak van de vleesproducent daalde met bijna tweederde door de fors lagere verkoopprijs dan een jaar eerder.
De divisie kip floreerde juist en boog het verlies van het voorgaande jaar om naar winst. Een prijsstijging van 18% compenseerde hier de hogere kosten van kippenvoer en andere kosten. De gemiddelde verkoopprijzen voor rundvlees en varkensvlees daalden respectievelijk met 8,2% en 1,5%. De totale omzet van de vleesgigant steeg met 7% tot $13,7 miljard. Verkoopprijzen stegen gemiddeld 5,1% en de volumes groeiden met 2,1%.
Tyson kampt net als andere vleesverkopers met sterk gestegen kosten voor transport en arbeid dit jaar. Deze hebben de winst verlaagd. De kosten stegen met 20% tot $12,4 miljard en de brutomarge halveerde van 19 tot 9,5%.
Oatly ziet verlies groeien en marge krimpen
Havermelkmaker Oatly zag de omzet in het derde kwartaal van 2022 met 7% groeien naar $183 miljoen vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf zag de omzet groeien in Noord- en Zuid-Amerika. In Azië, in Europa, het Midden-Oosten en Afrika was er sprake van een krimp.
De brutowinst lag met $50 miljoen iets hoger dan de $44,9 miljoen van een jaar eerder. Wel nam de marge flink af. Deze bedroeg in 2021 nog 26,2%. Inmiddels is die gedaald naar 2,7%. Onder de streep lijdt Oatly $107,9 miljoen verlies, meer dan de $41,2 miljoen van een jaar eerder.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.