"Het lijken net als vorig jaar verhitte prijsonderhandelingen te worden deze wintermaanden." Dat meldt de RaboResearch. "Reken op meer wapengekletter in de media, (dreigen met) stoppen van leveringen en vertragingstactieken."
"De kosten voor veel voedingsmiddelenproducenten lopen nog steeds op. Nederlandse producenten geven aan zo'n 10% tot 20% hogere verkoopprijzen nodig te hebben om deze gestegen kosten te dekken", stelt Rabobank in een onderzoek. Dat percentage komt bovenop de ruim 20% die voedingsmiddelenfabrikanten tot en met oktober al doorrekenden.
Hogere prijzen
De hogere prijzen komen vooral door de duurdere dollar, aflopende leveringscontracten, stijgende indirecte energiekosten en snel oplopende personeelskosten. ''Consumenten hebben de afgelopen twaalf maanden te maken gehad met prijsverhoging na prijsverhoging. Maar afgaande op de consumentenprijsontwikkelingen in de supermarkt, zoals bijvoorbeeld van koek, wijn, snacks en brood - de croissantjes liggen nog steeds vier voor €1 in de aanbieding - zijn nog lang niet alle kostenstijgingen gedekt. Laat staan dat de consument weet heeft van de voorgenomen producentenprijsverhogingen van gemiddeld 10% tot 20%. die er de komende maanden aan zit te komen."
Het einde van prijsstijgingen is daarom volgens de analist niet in zicht. ''Of supermarkten en consumenten deze nieuwe ronde aan prijsstijgingen zonder slag of stoot gaan accepteren is nog maar de vraag", aldus Sebastiaan Schreijen van RaboResearch in een persbericht. De komende maanden zullen supermarktinkopers flink tegengas geven, maar de gevraagde prijsverhogingen zijn te groot om volledig te negeren. De komende maanden zal het aanbod in de schappen versoberen, zegt Schreijen. ''Mogelijk is er iets minder keuze en zijn er legere schappen door het stoppen van leveringen, door lagere servicegraden, door budgetvriendelijke producten of door presoneelstekorten. Maar ondanks die versobering zullen boodschappen (nog) duurder worden in de eerste maanden van 2023.''
Stoppen met leveren geen loos dreigement
"Weinig producenten staan te popelen om hun producten met verlies te verkopen. Stoppen met leveren is in hun ogen dus geen loos dreigement", aldus RaboResearch. "Supermarkten en horecabedrijven moeten echter kiezen tussen twee kwaden. Óf mogelijk niet meer geleverd krijgen als ze de prijsverhogingen van de producenten niet accepteren, óf klanten de winkel uitjagen met nóg hogere prijzen?" Dit dilemma speelt volgens de bank vooral bij de partijen die op dit moment marktaandeel verliezen, zoals sommige service-supermarkten en fabrikanten van A-merken. "Discounters en huismerken hebben in de eerste helft van 2023 veel terrein gewonnen met respectievelijk 0,6%punt en 1,3%punt marktaandeelwinst."
De verwachte daling van de wereldmarktprijzen voor de belangrijkste agri-grondstoffen in 2023 geven de inkopers daarnaast de nodige munitie om verhogingen van producentenprijzen zo lang mogelijk uit te stellen, stelt RaboResearch. "De onderhandelingen worden de komende maanden naar verwachting op het scherpst van de snede gevoerd, net als vorig jaar rond deze tijd. Reken op meer wapengekletter in de media, (dreigen met) stoppen van leveringen en vertragingstactieken."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.