Vijf initiatiefnemers en 82 partners hebben samen €96 miljoen subsidie aangevraagd uit het Nationaal Groeifonds voor hun plan voor eiwittransitie. De ambitie is om de inname van peulvruchten in Nederland te verdubbelen vóór 2030.
De initiatiefnemers van het masterplan Economically-Powered Protein Transition through Innovation in Chains (Eppic) zijn Wageningen Universiteit & Research, het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie, Larive International B.V. en Next Food Collective. Het ministerie van LNV heeft de aanvraag bij het Nationaal Groeifonds ingediend.
Producenten
Het plan richt zich op de landbouw, de voedingsindustrie en de consument. Voor boeren is het plan gericht op economische haalbaarheid bij het telen van gewassen met veel plantaardige eiwitten, zoals sojabonen, erwten, veldbonen en lupine, bericht Wageningen University & Research. De opbrengst per hectare moet omhoog en de bestrijding van plant- en teelt-ziektes beter. De voedingsindustrie heeft volgens de partijen behoefte aan kennis om in productieprocessen over te schakelen van geïmporteerde sojaboon naar Nederlandse peulvruchten.
Consumenten
Bij consumenten gaat het onder meer om het aanbod in de supermarkt of items op het menu. Een van de onderzoeksvragen is of het eten van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten een nodige tussenstap is die uiteindelijk leidt tot het consumeren van peulvruchten die minder bewerkt zijn, aldus Wageningen. Volgens een berekening van Deloitte kan het plan een groei van €2,6 miljard opleveren aan economische activiteit. De import van soja kan met een derde worden teruggebracht. Ook zijn er milieuvoordelen, zoals een vermindering van 640 miljoen kilo CO2 equivalente emissies, 10 miljoen kilo stikstof en is er volgens het collectief 7% minder landgebruik nodig voor het Nederlands voedselpatroon. De kennis die wordt opgedaan heeft volgens Wageningen ook waarde voor de eiwittransitie wereldwijd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.