Het Australische kweekvleesbedrijf Vow Food heeft een gehaktbal gemaakt die deels bestaat uit DNA van de uitgestorven mammoet. Het bedrijf wil hiermee het potentieel laten zien van kweekvlees en een discussie op gang brengen. Dit meldt The Guardian.
De mammoet is gekozen omdat het een symbool is voor het uitsterven van diersoorten en klimaatverandering, meldt Vow aan The Guardian. Er bestaan al kweekvleesbedrijven die werken aan de productie van kweekkippenvlees, -varkensvlees en -rundvlees, maar Vow Foods combineert cellen van onconventionele soorten om nieuwe vleessoorten te creëren. Het bedrijf heeft al het potentieel van meer dan vijftig soorten onderzocht, waaronder krokodil, kangoeroe en pauwen.
In 2018 gebruikte een ander bedrijf, Geltor, gelatine van DNA van een uitgestorven dier, een mastodont om gummibeertjes te maken.
Op de Europese markt is kweekvlees nog niet toegestaan. Kweekvlees wordt momenteel alleen in Singapore verkocht. Dat dat gaat om kweekkip van Good Meat. Er zijn twee bedrijven in de VS, Eat Just en Upside Foods, die onlangs toestemming hebben gekregen om hun kweekvlees op de Amerikaanse markt te brengen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.