De kweekkip van twee Amerikaanse kweekvleesproducenten is afgelopen week toegelaten tot de markt door het United States Department of Agriculture (USDA). In Europa heeft ondertussen nog geen enkele kweekvleesproducent goedkeuring aangevraagd. Europa begint achter te lopen bij de ontwikkelingen op gebied van kweekvlees, stelt non-profit organisatie Good Food Institute, die alternatieve eiwitten promoot.
Eerder dit jaar verklaarde de Amerikaanse voedselautoriteit FDA al dat de producten van Upside Foods en Good Meat veilig zijn om te eten. Deze maand kregen de kweekvleesproducenten labelgoedkeuring en met de inspectie van de productiefaciliteiten is nu dus ook de laatste horde genomen en mogen zij de Amerikaanse markt op met hun kweekkip.
Kweekvlees op menu van restaurants
Good Meat, een dochterbedrijf van Eat Just, verkoopt sinds 2020 al kweekvlees in Singapore en is naar eigen zeggen meteen na de goedkeuring op 21 juni begonnen met de productie van de eerste partij kweekkip die wordt verkocht aan chef-kok José Andrés, eigenaar van meer dan dertig restaurants in de VS. De eerste kweekkip wordt volgens hem in Washington geserveerd. De kweekkip van Upside Foods is binnenkort verkrijgbaar in een restaurant in San Francisco, bereidt door topchef Dominique Crenn die drie Michelin-sterren heeft.
"Amerikaanse consumenten kunnen binnenkort echte kip proeven die gemaakt is zonder dieren te houden. Europese bedrijven beginnen daarom overzee te kijken om hun producten daar op de markt te brengen", aldus Alice Ravenscroft, beleidshoofd van het Good Food Institute Europe. Naar mening van de ngo moet de Europese Unie meer investeren in de kweekvleessector en zorgen voor goede en transparante regelgevingsprocessen. Anders loopt de EU het risico de boot mis te lopen bij deze 'cruciale klimaatoplossing en economische kans'. Europese overheden en autoriteiten moeten nu echt in actie komen volgens de ngo.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.