Deze zomer besloot de Amerikaanse voedsel en warenautoriteit de productie en verkoop van gekweekt kippenvlees goed te keuren. De acceptatie van kweekvlees heeft duidelijk nog een hele weg af te leggen en dat is in de Verenigde Staten niet anders. Met een recente onflatteuze reclame over het productieproces hebben tegenstanders in de VS recent de strijd tegen kweekvlees geopend.
De grootste angst van de kweekvleesindustrie is dat de technologie verkeerd wordt begrepen, zo is te lezen in een analyse van Bloomberg. Kweekvlees wordt gemaakt van zogenoemde vereeuwigde cellen, cellen die worden bewerkt om oneindig te reproduceren. In feite wordt bewust een voorstadium van kanker opgewekt in een cel buiten een dierlijk lichaam. Precies deze link met kanker vinden veel consumenten een onprettig idee.
Al is dat volgens prominente onderzoekers onterecht. Bedrijven in de sector zorgen ervoor dat er bij de productie van kweekvlees geen kankercellen worden gevormd en zelfs als mensen kankergezwellen van andere dieren eten is dat volstrekt ongevaarlijk. Uit een rondgang van Bloomberg onder kankeronderzoekers blijkt namelijk dat een kwaadaardige cel van een andere diersoort niet kan reproduceren in een menselijk lichaam. Het grootste gevaar zit hem dan ook in de perceptie van de consument, die zoals Bloomberg het beschrijft alleen het enge woord kanker hoort.
Precies deze kwetsbaarheid wordt in de recente publiekscampagne uitgebuit. Sinds kort is op de Amerikaanse zender Fox een reclame te zien waar kweekvlees wordt beschreven als een cel die groeit als een tumor nadat je het in bad van chemicaliën legt. De advertentie verwijst consumenten die meer willen weten naar labmeat.com. Op de site is te lezen dat er nog geen langetermijnstudies naar de voedingswaarden en gezondheid van kweekvlees bestaan. Daarnaast wordt er verwezen naar een voorpublicatie van een onderzoek van april 2023 (dat nog geen peer review heeft ondergaan) waaruit blijkt dat de impact van kweekvlees op het klimaat 25 keer groter is dan traditioneel vlees.
Berman and Company
De reclame is ingekocht door The Center for the Environment and Welfare (CEW). Naar eigen zeggen is het doel van de CEW om consumenten, bedrijven en belanghebbende te informeren over milieu- en dierenwelzijnsvraagstukken. Het hoofddoel daarbij is volgens de organisatie onderscheid te maken tussen oplossingen die echt werken en schijnoplossingen. Wat het meest in het oog springt is dat de organisatie zich in de meeste van haar onderzoeken afzet tegen de positie van 'radicale activistische organisaties'. In totaal gaan negen van de zestien onderzoeken van de CEW expliciet over de invloed van dierenwelzijnsorganisaties op de maatschappij. Daarnaast brengt de organisatie vermeende activistische organisaties in beeld.
Op de website van de CEW is te lezen dat Jack Hubbard directeur is van The Center of the Environment and Welfare. Op zijn linkedinpagina is te lezen dat Huberts partner is bij Berman and Company, een campagnebureau dat bekend staat om de agressieve manieren waarop hij het publiek beïnvloedt. Zo verspreidde een van de 'denktanks' van het bedrijf volgens de Washington Post de aantijging dat de dierenrechtenorganisatie The Sea Change Foundation banden zou onderhouden met de Russische overheid. De organisatie zou via een schimmige constructie in Bermuda geld van de Russische oliesector ontvangen en een doorgeefluik voor naar andere milieuorganisaties zijn.
Vleesvervangers
Het bedrijf is geen vreemde in het debat rondom alternatieven proteïne. Eerder bracht een andere organisatie van Berman and Company, The Centre for Consumer Freedom, al verschillende reclames uit over de 'gevaren van vleesvervangers.' De reclamecampagnes leverde het bureau een bronzen Polli op, de prijs voor de sterkste campagnes binnen het vak van politieke communicatie. In 2019 en 2020 bracht The Centre for Consumer Freedom al meerdere campagnes over de manier waarop vleesvervangers worden geproduceerd uit. Daarin gebruikte de organisatie leuzen als 'moet er een kankerwaarschuwing komen op nepvlees?' en 'Bill Gates wil dat jij sterk bewerkte rommel eet'. Deze campagnes zijn zeer succesvol gebleken. Het lijkt er dan ook op dat na vleesvervangers, kweekvervangers het volgende grote thema in de Amerikaanse cultuurstrijd wordt.