In de voedingssector is steeds meer aandacht voor plankton als ingrediënt, maar nog weinig bedrijven in de foodsector wagen zich eraan. Een pionier op dit front is de supplementenproducent PLNKTN. Nadat de stiefvader van medeoprichter Thom Siersema bovenop zijn maculadegeneratie een hartinfarct opliep, wilde hij zijn levensstijl veranderen. Hij zocht naar producten met veel omega-3-vetzuren, aangezien dat goed is voor je hart, en pigmenten en mineralen die goed zijn voor de ogen. Hij kwam bij microplankton uit, een type alg.
Hij voelde zich stukken beter door zijn nieuwe levensstijl. Daarom besloot zijn stiefzoon samen met medeoprichter Gijs Dröge PLNKTN op te richten. Samen hebben zij de visie dat iedereen dagelijks plankton zou moeten eten. In eerste instantie kozen de twee partners de vorm van supplementen. Hoewel ze er nog geen concrete plannen voor hebben, zien de partners het leveren van ingrediënten als een logische volgende stap.
Er is steeds meer interesse in plankton als ingrediënt. Wat maakt plankton zo bijzonder?
"Plankton is heel erg compleet in voedingswaarden. In hele kleine hoeveelheden krijg je al heel veel voedingsstoffen binnen en dit zijn voedingsstoffen die veel in dierlijke voeding voorkomen. Het zit vol met gezonde omega-3-vetten, mineralen, B-vitamines en antioxidanten, en het ingrediënt is zeer rijk in eiwitten. Daarnaast kan je plankton op een zeer verantwoorde manier kweken. Je verbruikt weinig water, omdat je het grootste deel daarvan kan hergebruiken."
Hoe gaat dat kweekproces in zijn werk?
"Algen worden gekweekt in een groot buizennetwerk waar water doorheen loopt. Dat is een proces van fotosynthese met zonlicht of kunstlicht waarbij CO2 wordt verbruikt om een voedingsrijke biomassa te creëren. Dat begint met een alg uit de oceaan. Die laat je vermenigvuldigen in een klein medium. Die kweek je bijvoorbeeld op in een reageerbuis en als er genoeg volume is, dan stop je ze in een algenkweekmachine en dan ga je vervolgens steeds naar een grotere machine. Uiteindelijke krijg je een eetbare biomassa. Die drogen we in en verwerken we tot verschillende producten, zoals capsules en poeder."
Gijs Dröge
De voedingssector heeft steeds meer interesse in plankton. Hebben jullie interesse om de ingrediëntenmarkt te betreden?
"Dat hebben we zeker. Ik denk dat het leveren van ingrediënten aan de foodsector een hele mooie volgende stap zou kunnen zijn. Die plannen staan nog wel op een laag pitje. Voor nu focussen we ons op supplementen. Daar zijn twee redenen voor. Door het in grotere hoeveelheden als ingrediënt te gebruiken, kan je door de hoge voedingswaarde te veel van een voedingsstof binnenkrijgen. Denk aan jodium of ijzer. Daarnaast is de smaak zeer intens. Dat zijn mensen niet gewend. Dat past niet binnen het algemene smaakpalet van de supermarkt. Daarom hebben wij ervoor gekozen om met supplementen te starten."
"Dat wil niet zeggen dat het niet geschikt is als ingrediënt. We leveren al aan verschillende restaurants die de sterke smaak juist omarmen. Zo heeft sterrenrestaurant Rijks al met onze algen gekookt en een van de beste restaurants in de Benelux, The Jane gebruikt de algen in een cocktail. Er zijn nog geen concrete plannen om die markt te betreden, maar uiteindelijk is dat een kant waar we ook wel op willen. Mocht een bedrijf met interesse zich aandienen, dan zou het wel eens snel kunnen gaan. Al moet een producent dan wel bij onze kernwaarden passen. Dan hebben we het over kwaliteit, transparantie en duurzaamheid. Daarnaast houden we niet van producten als sterk gekunstelde vleesvervangers of producten met heel veel ingrediënten. Het allermooiste zou zijn als we een product kunnen maken dat de smaak omarmt, maar met de sterke smaak van algen word je bij het brede publiek niet populair."
Jullie willen dat iedereen algen eet, maar dat lijkt me nog niet zo realistisch. Wat is jullie doelgroep?
"Op het moment toch wel de bewuste consument. Hoewel we uiteindelijk iedereen willen bereiken, kan dat alleen als je stap voor stap een nieuw publiek aanspreekt. Daarom focussen we nu op een doelgroep die onze producten wat makkelijker omarmt. De ruimte in de markt ligt vooral bij consumenten die het al belangrijk vinden wat voeding voor met hun lichamen doet en consumenten die oog hebben voor de impact van hun voeding op het milieu. Naast de onbekendheid is prijs nog wel een beperkende factor. Het kweken van algen is een tijdsintensief proces en dat maakt het duur. Al valt er nog een hoop winst uit schaalvoordeel te behalen. Er zijn nog niet zo veel algenkwekers. We hebben een netwerk van algenkwekers opgebouwd en er wordt hard gewerkt aan uitbreiding en optimalisatie."
PLNKTN adverteert zijn supplementen als 100% whole food. Hoe kan dat?
"Door een heel duidelijke keuze voor supplementen uit slechts één bron. Meestal worden de vitamines en mineralen kunstmatig gewonnen en in zeer hoge concentratie tot supplement gemaakt. In een multivitamine zit 100% van alles wat je nodig hebt. Dan ligt overconsumptie op de loer en is het maar de vraag of het lichaam de voedingsstoffen ook echt kan opnemen. Onze supplementen zijn geen supplementen in die zin. Het is vooral een extra gezond product om nog wat extra variatie in te bouwen in je dieet."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.