De voedingsmiddelengiganten Kraft Heinz en Conagro Brands waarschuwen dat ze dit jaar waarschijnlijk de prijzen voor hun voedingsproducten moeten verhogen. Er wordt op die manier rekening gehouden met de inflatie van de grondstoffenprijzen, zo stellen beide partijen.
In de Verenigde Staten zijn de detailhandelsverkopen in januari met 5,3% gestegen, ten opzichte van december. Daarnaast komt de productie van voedingsmiddelen weer bijna uit op het niveau van voor de coronacrisis. Voor de economie van de Verenigde Staten zijn de consumentenuitgaven de belangrijkste motor. Nu die uitgaven toenemen, verwacht de centrale bank in het land (Federal Reserve) dat de Amerikaanse economie in het eerste kwartaal met 9,5% kan groeien op jaarbasis. Het is een positieve wending, gezien de bank een week eerder nog uitging van 4,5%.
Maar dat consumenten meer willen uitgeven heeft ook een keerzijde. Dat de productie bijna weer op het niveau van voor de crisis zit, betekent niet dat alle achterstanden zijn weggewerkt. Daarbij heeft de veehouderij het momenteel lastig, in verband met het extreme winterweer in bepaalde delen van het land. Hierdoor liggen bijvoorbeeld verschillende vlees- en zuivelverwerkers stil en zijn de slachtgewichten (door gestreste dieren) lager. Kortom: er is een kans dat de vraag het aanbod overstijgt.
Stijgende voedselprijzen op de loer
Voedingsmiddelenbedrijven Kraft Heinz en Conagro Brands waarschuwen daarom dat ze dit jaar waarschijnlijk de prijzen voor een aantal van hun producten moeten verhogen. "We moeten rekening houden met inflatie van de grondstoffenprijzen", zo stellen beide partijen tegen Reuters. "In mac&cheese zit tarwe, in de desserts zit suiker en in onze mayonaise zit olie. Al deze grondstoffen zijn nu bijzonder duur." Andere foodconcerns, denk aan Lipton en Unilever, gaven ook al aan dat hogere prijzen in het verschiet liggen.
Tussen vrijdag 12 februari en donderdag 18 februari steeg de prijs van de klassieke geraspte kaas bijvoorbeeld al met $0,14 tot $2,56 per 200 gram. Een blok kaas van diezelfde hoeveelheid kost in de Verenigde Staten inmiddels $2,62, een stijging van $0,19 met de week ervoor. Het is slechts een greep van de prijsverhogingen die al zijn doorgezet. In de komende maanden kunnen Amerikanen er dus rekening mee houden dat ze meer kwijt zijn in de supermarkt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.