Het Duitse verbond van varkenshouders ISN eist dat Duits varkensvlees voorrang krijgt in de winkelschappen van de supermarkten in Duitsland. De organisaties hekelt het gestunt van supermarktketens met buitenlands varkensvlees en spreekt van 'harde klap in het gezicht van lokale varkenshouders'.
Net als de varkenshouders in Nederland, heeft de Duitse varkenshouderij ook flink te lijden onder de huidige belabberde marktomstandigheden. Daar komt nog eens bij dat Duitsland door de aanwezigheid van Afrikaanse varkenspest aan de Poolse grens ook nog eens te maken heeft met handelsblokkades naar bijvoorbeeld grootafnemer China. Onder deze condities werkt de handelswijze van sommige supers als een rode lap op een stier voor de ISN.
Zo stuntte recent de Duitse supermarktketens Edeka en Metro openlijk met varkensvleesproducten uit Spanje en zelfs Chili. De Duitse afkomst en lokale normen lijken er bij dit soort acties niet toe te doen, signaleert de ISN. "Het maakt niet uit hoe en waar het wordt geproduceerd, het belangrijkste is dat het goedkoop is."
Laatste procentpunten geven doorslag
De organisatie heeft deze handelswijze dan ook bij de bewuste supermarktketens aan de kaak gesteld. Van Edeka kwam een reactie dat de supermarktketen aangeeft dat 90% van hun vleesproducten uit Duitsland komen. "Dat is natuurlijk goed, maar het zijn juist de laatste procentpunten die de doorslag geven en waarmee de markt onder druk wordt gezet. Verantwoord gedrag ziet er zeker anders uit", meldt ISN.
ISN eist dan ook dat de supermarktketens ten allen tijde voorrang geven aan Duits varkensvlees in de schappen. "Goedkope aanbiedingen uit andere landen moeten onmiddellijk verdwijnen in de gehele Duitse levensmiddelenketen, zonder mitsen of maren." Ook hamert de organisatie erop dat voor alle varkensvleesproducten, ongeacht welke bestemming zij hebben, in Duitsland dezelfde voorwaarden en normen moeten gelden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.