Blikjes worden - wanneer statiegeld op blik per 2023 ingaat - waarschijnlijk (grotendeels) buiten de supermarkt ingezameld. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie willen een landelijk dekkend systeem buiten de supermarkt. Staatssecretaris voor Infrastuctuur en Waterstaat, Steven van Weyenberg, vindt dat begrijpelijk.
In juli kwamen het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) met het plan om blikjes buiten de supermarkt in te zamelen. Milieuorganisaties, waaronder Greenpeace en Natuur & Milieu, melden in een statement dat een slecht idee te vinden. "Alle drankverpakkingen met statiegeld worden via de supermarkt ingezameld, behalve blikjes? Dit is geen serieus voorstel", zo stelt Rob Buurman, directeur van Recycling Netwerk Benelux.
Bij plekken waar mensen consumeren
Kauthar Bouchallikh (GroenLinks) stelde hierover vervolgens Kamervragen. Staatssecretaris Van Weyenberg: "Ik vind het begrijpelijk dat verschillende innamelocaties zijn bekeken. Voor een laagdrempelig en klantvriendelijk systeem ligt het voor de hand om innamelocaties in te richten dicht bij de plekken waar mensen consumeren en de lege blikjes vrijkomen. In het verlengde daarvan zie ik het als logisch te bekijken of innameapparatuur geplaatst kan worden in winkel- en stadscentra, in de aanlooproutes naar supermarkten, maar ook op bijvoorbeeld OV-knooppunten, aan randen van parken, en dichtbij mensen in woonwijken."
Van Weyenberg ziet een verbreding met inname op andere locaties 'ook als een kans en wellicht zelfs een stap die nodig is om in de transitie naar een circulaire economie innamesystemen in de toekomst te kunnen opschalen naar andere verpakkingssoorten en producten'.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.