De omzet van Unilever is in het tweede kwartaal van 2022 sterker dan verwacht gestegen, ondanks dat de volumes daalden, en de onderneming verhoogde de outlook voor heel dit jaar. Dit bleek dinsdag voorbeurs uit de kwartaalcijfers van de Britse voedingsgigant.
De omzet steeg op jaarbasis van 13,5 naar 15,8 miljard euro. Analisten rekenden op een omzet van 15,3 miljard euro.
De markt hecht echter vooral waarde aan de ontwikkeling van de onderliggende omzet van Unilever. In het tweede kwartaal steeg de onderliggende omzet met 8,8 procent, waar analisten vooraf rekening hielden met 7,0 procent.
De prijzen stegen met 11,2 procent, maar de volumes liepen met 2,1 procent terug, min of meer zoals analisten ook hadden verwacht. De consensus rekende op 9,0 procent hogere prijzen en 1,8 procent lagere volumes.
Verder meldde Unilever dat vooral Home Care het goed deed met een groei van 12,2 procent. Beauty & Personal Care en Foods en Refreshments stegen met circa 8 procent.
Unilever keert een kwartaaldividend uit van 0,4268 euro per aandeel, nadat in de eerste jaarhelft een vrije kasstroom werd gerealiseerd van 2,2 miljard euro. Dat was wel minder dan de 2,4 miljard euro een jaar eerder.
Outlook omhoog
Unilever verwacht voor 2022 een onderliggende omzetgroei die hoger uitvalt dan de 4,5 tot 6,5 procent waarop eerder werd gerekend.
De analisten hadden al vertrouwen in deze outlook. De consensus mikte op een groei van 6,4 procent voor dit jaar.
Unilever rekent verder op een operationele marge in 2022 tussen de 16 en 17 procent. Het bedrijf herhaalde dinsdag te verwachten aan de onderkant van deze bandbreedte uit te zullen komen.
De analisten mikken voor heel 2022 ook op een marge van 16,0 procent.
Plannen
Het concern wil meer nadruk leggen op groeisectoren. Het gaat dan om de activiteiten op het gebied van persoonlijke verzorging, gezondheid en hygiëne. In deze segmenten ziet Unilever kans om een hogere duurzame groei te realiseren.
Daarbij dienen grote overnames te worden afgewisseld met meer desinvesteringen van merken die minder opleveren. Zo hoopt Unilever na iedere overname dat de zogeheten gearing weer vlot terugkeert naar het huidige niveau.
Ook streeft Unilever naar een vereenvoudiging van het organisatiemodel. In plaats van een matrixstructuur kiest Unilever voor vijf divisies: Beauty & Wellbeing, Personal Care, Home Care, Nutrition en Ice Cream. Dat zou beter zijn voor de groei.
Dit resulteert in circa 15 procent minder banen in het senior management en 5 procent minder bij het junior management. In totaal schrapt Unilever 1.500 banen wereldwijd.
In de komende twee jaar wil Unilever 600 miljoen euro aan kosten besparen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.