Zuivelbedrijf De Fryske draagt binnenkort het Beter Leven-keurmerk, zo maakt het 'weidevogelvriendelijke' kaasmerk bekend in een persbericht. Het Beter Leven-keurmerk is pas sinds kort beschikbaar voor zuivelproducten. Eerder introduceerde supermarkt Lidl een kaas met de maximale drie sterren van het keurmerk.
Voor melkvee garandeert het keurmerk onder andere een minimale hoeveelheid ruimte in de stallen en voldoende drink- en voederplaatsen. Volgens het bedrijf gaat de Fryske al verder dan de eisen van de dierenbescherming. Tenminste, waar het gaat om de meeste vereisten. Want om voor het keurmerk in aanmerking te komen, moesten de melkveehouders van de Fryske volgens oprichter Catharinus Wierda wel het een en ander aan hun bedrijven aanpassen.
Zo moest een melkveehouder een looppad verbreden van 2,75 naar 3 meter. "Dat kost al snel zo'n 40.000 euro'', schrijft de oprichter in een persbericht. Wierda geeft aan dat de investeringen de kosten meer dan waard zijn. Melkveehouders verdienen de investering immers via een hogere melkprijs weer terug.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.