Het verhogen van de prijzen legt Unilever voorlopig nog geen windeieren zo wordt duidelijk uit de halfjaarcijfers die het Britse concern vandaag publiceerde. Wel vreest het bedrijf de Russische divisie te moeten afschrijven.
De eigenaar van onder meer Knorr, Hellmann's, Ola en Magnum zag de onderliggende verkoop bij voeding met 10,4% groeien en uit ijs met 5,7%. De omzet kwam uit op 30,4 miljard euro. De nettowinst groeide met 20,7% en kwam uit op €3,9 miljard. De omzet uit voeding kwam uit op €6,6 miljard en lag daarmee 7,1% lager. Wel verkocht het bedrijf meer ijs. De omzet daarvan steeg met 3,9% naar €4,5 miljard.
Voeding maakte voor Unilever 22% van de totale omzet uit. Het bedrijf zag de verkopen in deze categorie met 10,4% groeien. Het onderliggende volume kromp met 1,9%, maar de prijsstijging van gemiddeld 12,5% maakte veel goed.
Een sterke groeisector is die van dressings en sauzen waarbij vooral Hellmann's het goed doet. Het merk bekend van de mayonaise zag de verkopen met dubbele cijfers groeien dankzij een goed barbecueseizoen en producten als Spicy Mayonaise in de VS. Unilever Food Solutions dat zich richt op de professional groeide ook met dubbele cijfers dankzij goede prestaties in China. De onderliggende winstmarge groeide met 80 basispunten dankzij lagere kosten.
Sinds Unilever de ijstak apart noteert op de kwartaalrekeningen gaan er al geruchten rond dat het bedrijf merken als Ola, Magnum en Ben & Jerry's van de hand wil doen. Het lijkt bij geruchten te blijven want de resultaten voor ijs staan gewoon op de jaarrekening. Daaruit wordt duidelijk dat het ijsvolume met 5,2% afnam, maar de prijzen wat 11,5% groeiden. De verkoop groeide met 5,7% en de omzet met 3,9%.
Met name de consumptie van ijs buitenshuis groeide hard met dubbele cijfers. Dit dankzij het goede weer in juni. Magnum groeide ook dankzij nieuwe limited edition smaken. Ola groeide dankzij een nieuwe plantaardige variant van de Twister. Het bedrijf hoopt deze zomer nog meer ijs te verkopen, maar denkt dat de hittegolf ervoor kan zorgen dat consumenten voor koud drinken gaan. Dat blijkt uit data van het bedrijf.
Rusland
In het halfjaarverslag schrijft de multinational dat het risico bestaat dat het de Russische activiteiten moet sluiten, en gedeeltelijk of geheel moet afschrijven. Hoe groot die kans is kan het bedrijf niet zeggen.
Topman Hein Schumacher zegt in gesprek met de media dat Unilever de Russische oorlogskas niet wil sponsoren, maar is bang dat dat gebeurt als het bedrijf de stekker volledig uit de Russische tak trekt. Eerder kwamen de Russische taken van Danone en Carlsberg in handen van de Russische overheid.
Unilever heeft vier fabrieken en 3000 werknemers. De Russische divisie is na de inval in Oekraïne losgekoppeld van de rest van het bedrijf om te voorkomen dat deze in handen van de Russische staat komt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.