Zo'n 70% van de consumenten is bereid meer te betalen voor pluimvee en eieren als vleeskuikens en leghennen voldoende ruimte krijgen en de boeren beter worden betaald. Dat blijkt uit onderzoek dat ABN Amro onder Nederlandse en Duitse consumenten heeft laten verrichten.
Het bovenstaande in combinatie met de verwachte toename in de consumptie van pluimveevlees en eieren over de komende jaren, biedt volgens de bank een gezonde basis voor pluimveehouderij in Nederland. Althans, "mits ondernemers de ruimte kunnen creëren om hun bedrijf te verduurzamen en hun verdienmodel goed blijft."
Overstap naar 1-ster Beter Leven-keurmerk
Supermarkten hebben massaal aangegeven dat zij in 2023 alleen nog kip met het 1-ster Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming willen verkopen. ABN Amro verwacht dat het aandeel pluimveevlees met dit keurmerk zal toenemen van 5% tot 10% in 2021 naar 60% tot 80% in 2025. Desondanks zal de transitie volgens de bank waarschijnlijk leiden tot een daling van het totaal aantal vleeskuikens met 15% tot 25% in de komende vijf jaar. Hier is een eventuele extra daling als gevolg van de stikstofregelgeving niet meegenomen.
Eerder publiceerden we al dat Rabobank een daling verwacht van 20% in het productievolume van vleespluimveehouderij. Dit door de transitie richting het 1-ster Beter Leven-keurmerk.
Meer dierenwelzijn, meer CO2-uitstoot
Er zit een keerzijde aan meer dierenwelzijn, zo stelt Pierre Berntsen, de directeur Agrarische Bedrijven bij ABN Amro. "Meer beweging is goed voor het dier, maar het is tegelijkertijd minder goed voor het milieu. Dat komt omdat het een hoger voerverbruik en een hogere CO2-voetafadruk tot gevolg heeft."
De sleutel voor verlaging van de CO2-uitstoot ligt volgens hem mede in de gebruikte grondstoffen voor pluimveevoer. "De mengvoerindustrie loopt voorop in de kennis over reststromen en het verkleinen van de CO2-afdruk van grondstoffen. Met deze kennis zijn mengvoerleveranciers in staat om pluimveehouders te ondersteunen bij het verlagen van de milieu-impact. Echter geldt hier dat extra duurzaamheidseisen leiden tot hogere kosten. Om dit op te vangen, zal de consument een hogere prijs moeten betalen om deze transitie vol te houden."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.