ChebanenkoAnn / Shutterstock.com

Achtergrond Heinz

Heinz schakelt over op 100% recyclebare dop

9 Juli 2021 - Kimberly Bakker

We naderen het jaar 2025 in rasse schreden. Voor veel bedrijven een jaar vol ambities, zo ook voor voedingsmiddelengigant Kraft Heinz. Een aantal jaar geleden stelde het bedrijf zichzelf het doel om tegen die tijd alleen nog maar recyclebare, herbruikbare of composteerbare verpakkingen te gebruiken. Om dat doel te bereiken, kondigt het een nieuwe stap aan: een 100% recyclebare dop voor de 'squeeze'-flessen.

De fles van de tomatenketchup van Kraft Heinz wordt gedeeltelijk in een nieuw jasje gestopt. De voedingsmiddelenproducent meldt komend jaar over te stappen op een 100% recyclebare dop. Dat was trouwens geen beslissing van de een op de andere dag. "De zoektocht naar een nieuwe, geschikte dop was ontzettend lang. We hebben maar liefst acht jaar lang onderzoek gedaan en meer dan $1,2 miljoen geïnvesteerd in het vinden van dé perfecte dop. Er zijn zeker 45 prototypes (vanuit de 3D-printer) de revue gepasseerd" zo schrijft het bedrijf in een persbericht.

Volledig recyclebare fles
Afgelopen jaren werden meer dan één miljard van deze ketchupflessen van Heinz verkocht. Met de overstap worden daarmee dus zeker één miljard plastic deksels van de afvalberg verwijderd. "Ter vergelijking: daar zouden we 35 Olympische zwembaden mee kunnen vullen." Met de introductie van deze dop is de ketchupfles vanaf volgend jaar volledig recyclebaar. Uiteindelijk volgen ook de andere 'squeeze'-flessen van Heinz, te beginnen met de barbecuesauzen. Hiervoor zal hetzelfde systeem worden gebruikt.

De bovenstaande ontwikkeling is een onderdeel van een van de vele ambitieuze duurzaamheidsdoelen van Kraft Heinz. De voedingsmiddelengigant heeft zichzelf drie jaar terug het doel geteld om alle verpakkingen tegen 2025 recyclebaar, herbruikbaar of composteerbaar te maken. En het neemt die doelstelling serieus: in de periode van 2017 tot en met 2019 heeft de fabrikant namelijk al maar liefst 13 miljoen pond aan onnodige verpakkingsmaterialen geëlimineerd. Denk aan het verlagen van de hoogte van trays. Alleen dat leverde al een besparing op van 6,5 miljoen pond.

Geef positief effect op koers
Daar waar dit soort ontwikkelingen doorgaans een positief effect hebben op de koers van het aandeel van het bedrijf, is dat bij Heinz niet het geval. De koers is afgelopen vijf dagen op de Nasdaq met 3,24% gedaald tot $39,60. Over de afgelopen maand is zelfs een daling zichtbaar van 7,99%. Dat het aandeel niet duurder is geworden (en er dus niet meer geïnvesteerd is in Heinz) afgelopen dagen komt grotendeels door de 'slechte' groeiverwachtingen van Heinz. Het is een stabiel bedrijf, met een hoge schuldenlast. Het bedrijf staat stil, zo melden analisten. Om de koers een zetje te geven, is wel meer nodig dan een kleine stap in de richting van duurzaamheid.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Analyse Verpakkingen

Geen verhoging statiegeld en recycling in zwaar weer

Analyse Verpakkingen

Duurder aluminium kan producenten parten spelen

Achtergrond Verpakkingen

Kleinere verpakkingen om prijsstijging op te vangen

Analyse Verpakkingen

Papier daalt na enorme stijging wat in prijs

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden