Deze week is het de Verspillingsvrije week, een initiatief van Stichting Samen Tegen Voedselverspilling. En voedsel verspillen, dat doen we wereldwijd volop. Ongeveer een derde van al het geproduceerde voedsel wordt niet geconsumeerd, maar belandt op de afvalberg. Dit terwijl een groot deel hiervan nog prima geschikt is voor humane consumptie. Voedselbanken Nederland is een van de partijen die hier aandacht voor vraagt, onder meer omdat het gedoneerde aanbod terugloopt. Daarom doet het de oproep: "Gooi het niet weg, maar geeft het aan ons."
In Nederland zijn 160.000 monden afhankelijk van Voedselbanken Nederland. "Dit zijn de mensen die we bereiken. Maar er heerst veel schaamte en onwetendheid. Het daadwerkelijke aantal dat ons nodig heeft ligt waarschijnlijk nog vele malen hoger", stelt Paul van Berkel van Voedselbanken Nederland. De voedselbanken zijn er voor consumenten die in een bepaalde periode niet in staat zijn om zelf in hun eerste levensbehoefte te voorzien. "Wij hebben een dubbele doelstelling. Allereerst willen we natuurlijk armoede bestrijden, maar tegelijkertijd willen we ook verspilling tegengaan. Die twee doelen combineren we. We bereiken armoedebestrijding door zaken die verloren dreigen te gaan in te zetten voor humane consumptie."
Aanbod neemt af
Daarvoor is Voedselbanken Nederland afhankelijk van donaties uit de retail, horeca en andere partijen in de voedingsmiddelensector. Van Berkel geeft aan dat op nationaal niveau afspraken zijn gemaakt met retailers, zoals Albert Heijn en Jumbo. "Maar ook op lokaal en regionaal niveau zamelen we heel wat producten in. Denk aan een regionale producent die niet tevreden is met de etikettering. En in andere gevallen zijn ze niet tevreden met een receptuur; het is bijvoorbeeld net té zoet of juist niet zoet genoeg. Dat zie je vooral veel bij A-merken, die zijn daar heel streng in. Wij kunnen die producten uitstekend gebruiken. Voor ons maakt dat niet uit."
Maar Van Berkel geeft wel aan dat het aanbod terugloopt. "Dat komt vooral door de vele verspillingsinitiatieven, zoals dynamische prijzen door de retailers en Too Good To Go. Al mogen we daar natuurlijk niet over klagen, want het is een goede ontwikkeling. Tegelijkertijd is het consumentengedrag veranderd. De bereidheid om gebruik te maken van dit soort initiatieven is toegenomen", licht hij toe. Voedselbanken Nederland ziet dat vooral op lokaal niveau hierdoor minder donaties binnenkomen. Er wordt immers meer restproduct verkocht via eigen, alternatieve kanalen. "In de hele keten wordt het tegengaan van verspilling belangrijker. Dat betekent dat wij beter ons best moeten doen om aanbod te vinden." Waar Voedselbanken ook onder lijdt, is het feit dat veel restproduct naar de veevoerindustrie is gegaan. "Maar in onze ogen is de mens toch belangrijker dan vee."
Voorzien in gezond eetpatroon
Van Berkel vertelt dat Voedselbanken Nederland alle soorten restproducten kan gebruiken, zolang maar voldaan wordt aan de voedselveiligheidseisen. "We streven naar een gezond voedselpakket. Dus de vraag naar items uit de Schijf van Vijf is het grootste. Maar uiteindelijk zijn we natuurlijk ook gewoon blij met product als chips. Ons voedselpakket is ook geen volwaardig pakket voor de hele week. We leveren slechts een bijdrage aan de weekboodschappen. En dan kopen mensen wellicht vaker ongezonde items bij. Vandaar wij streven naar uitgave van zoveel mogelijk gezonde producten."
Of Van Berkel nog tips heeft voor bedrijven in de foodindustrie met veel restproducten? Jazeker: "Als het geschikt is voor humane consumptie, geef het dan aan ons in plaats van naar de veevoerindustrie. Gooi het in elk geval niet weg!"
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.