In de filialen van de Belgische supermarkt Colruyt zijn geen potten van 400 gram Nutella meer te vinden. Dat meldt De Tijd. Ook online is het product niet meer beschikbaar. Dit heeft te maken met een conflict dat de supermarktketen heeft met Nutella-producent Ferrero. Die wil dat Colruyt meer gaat betalen om zo de stijgende grondstofkosten te compenseren. De supermarkt is het daar niet mee eens.
De Belgische supermarktketen Colruyt verkoopt geen potten Nutella van 400 gram meer. Dat meldt De Tijd. Ook online is het product uit het assortiment gehaald. De reden hiervoor is een conflict tussen Colruyt en Nutella-producent Ferrero. Beide partijen kunnen het namelijk niet eens worden over de inkoopprijs van de 400 gram-potten Nutella. De producent wil dat de supermarktketen meer gaat betalen voor de potten hazelnootchocoladepasta om zo de stijgende grondstofkosten te compenseren. Colruyt is het daar niet mee eens.
Dat die grondstofprijzen een vlucht naar boven hebben genomen, is onder andere zichtbaar in de cacaonotering op de Intercontinental Exchange (ICE). Begin oktober noteerde die op £1.883 per ton, oftewel €2.215,42 per ton. Dit terwijl de notering het jaar aftrapte met een prijs van £1.722 per ton, oftewel €2.026 per ton. Inmiddels daalt de prijs wel weer iets. Afgelopen maandag sloot de koers op £1.686 per ton. Omgerekend naar euro's is dat €1.983 per ton. Of die daling doorzet, is en blijft koffiedik kijken.
Op zoek naar een oplossing
Weigert Colruyt de levering of kiest producent Ferrero ervoor niet meer te leveren aan de Belgische keten? Dat is volgens De Tijd niet duidelijk. Opvallend is het in elk geval wel, want de Nutella-potten verkopen goed. Het marktaandeel ligt in België op zo'n 60%. Dat is een van de redenen dat de grote potten, van 900 gram, nog wel te koop zijn. Het is tevens een reden dat snel gezocht wordt naar een oplossing, zo geven de beide partijen aan.
Colruyt lijkt echter stug te zijn, gezien het gerucht de ronde doet dat er meer van dit soort prijsconflicten zijn. Volgens De Tijd zijn in de voorbije weken ook tekorten geconstateerd in producten van Unilever, Colgate-Palmolive en Mondelez. Op de vraag of de oorzaak een prijzenconflict is, werd geantwoord dat niet publiekelijk gecommuniceerd wordt over relaties met klanten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.