Arla Foods investeert rond de €15 miljoen om een deel van de melkfabrieken op aardolie te laten draaien. Het Scandinavische zuivelconcern loopt hiermee vooruit op een mogelijk gastekort komende winter, gelet op de huidige crisis op de gasmarkt. "Gas en de gasprijs zijn in deze periode grote risico-elementen voor ons en de gehele zuivelindustrie", zegt Peder Tuborgh, CEO van Arla Foods.
Tuborgh zucht eens diep bij de (digitale) presentatie van de halfjaarcijfers van Arla Foods dinsdagmorgen (30 augustus). Torben Dahl Nyholm, de CFO van Arla en de CEO zelf, hebben zojuist de groene agenda van het coöperatief zuivelconcern geduid. Een verdere daling van de CO2-uitstoot is daarbij het doel. Gevraagd hoe Arla anticipeert op de huidige situatie op de gasmarkt en de vraagtekens die er zijn over de beschikbaarheid van aardgas komende winter, antwoordt hij: "Het doet me pijn om te zeggen, maar we hebben afgelopen zomer besloten te investeren in units waarmee een deel van onze fabrieken kan overschakelen op aardolie als energiebron in plaats van gas."
Verzekering die Arla hoopt niet te hoeven gebruiken
Het is een verzekering dat de fabrieken in geval van nood door kunnen draaien, benadrukt Tuborgh, die hoopt dat Arla uiteindelijk geen aardolie hoeft te verstoken." We hopen ze uiteraard niet in te zetten, maar de druk is groot. Ook overheden in diverse landen vragen ons voorzieningen te treffen, waarbij we voor een korte periode kunnen overschakelen naar alternatieve energiebronnen voor gas." De topman van Arla verwacht dat de energieperikelen de komende maanden geen enkele invloed hebben op de verwerkingscapaciteit van het zuivelconcern en de zuivelproductie. "Daarvoor hebben we ons nu voldoende voorbereid, we gaan onze productie zeker behouden."
De gasprijs is in deze periode een van de grootste uitdagingen in het risicomanagement, geeft Tuborgh aan, daarbij verwijzend naar de grilligheid in de markt en de prijsexplosie van de afgelopen weken. "Het is een uitdagende periode."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.