De Argentijnse overheid kwam iets meer dan een maand geleden 'out of the blue' met een exportverbod op rundvlees. Inmiddels is het verbod omgezet in een systeem van quota's. Maar, is dat systeem wel effectief? De cijfers wijzen tegenstrijdige antwoorden uit.
Argentinië introduceerde eind mei plotsklaps een verbod op de rundvleesexport. De reden? De binnenlandse stijging van de rundvleesprijzen beteugelen. Het land kon de extreme vraag vanuit China niet bijbenen, waardoor er geen rundvlees overbleef voor eigen consumptie. Afgelopen jaar steeg de binnenlandse prijs van rundvlees met 50% tot ongeveer $1,20 per kilo, zo meldde De Volkskrant. Vlak na de bekendmaking zakte de prijs iets onder de $1 per kilo. Inmiddels is het exportverbod omgezet in een regeling met exportquota's.
Averechtse werking
In eerste instantie liet de consumentenprijs van rundvlees een behoorlijk stevige daling zien, maar die beweging is alweer tot een halt geroepen. Dit in tegenstelling wat de Argentijnse overheid stelt. Landbouwminister Matías Kulfas beweert namelijk dat de rundvleesprijzen in de afgelopen weken zijn gestabiliseerd. "Er is zelfs enige daling waargenomen", schrijft hij. In een recent rapport van de Argentijnse Kamer van Industrie en Koophandel is dat fenomeen niet zichtbaar. Zij melden geen stabilisatie en al helemaal geen daling. Zij spreken namelijk over een stijging van de prijzen. Het rapport toont over de maand juni een plus van 8% in de rundvleesprijzen.
Dat de prijzen stijgen, komt onder meer doordat de productie van rundvlees afneemt. In juni werd 240.000 ton rundvlees geproduceerd. De export komt uit op 50.000 ton en dus blijft er 190.000 ton over voor de binnenlandse markt. In het plan van de Argentijnse landbouwminister werd rekening gehouden met een gelijkblijvende productie én gelijkblijvende vraag. Ook die laatste is gedaald, waardoor de berekeningen waarschijnlijk niet meer helemaal accuraat zijn.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.