Het Verenigd Koninkrijk moet snel op zoek naar nieuwe vrachtwagenchauffeurs. Inmiddels is de crisis in de toeleveringsketen zo groot dat Britse supermarktketens de lege schappen opvullen met nepverpakkingen. De Britse overheid heeft al maatregelen getroffen, maar volgens de sector is het niet voldoende. Uitwijken naar transport over zee, dat nu weer goedkoper wordt, lijkt ook geen optie. De belangrijkste handelspartners van de Britten bevinden zich echter niet aan de overkant van de oceaan.
Lege schappen in de supermarkt. Afgelopen jaar – aan het begin van de coronapandemie – zagen we het in Nederland. In ons land is de toeleveringsketen inmiddels weer op orde, maar in het Verenigd Koninkrijk niet. Britse supermarkten hebben nu zelfs de stap genomen om foto's van ontbrekende producten of nepproducten (bijvoorbeeld van karton) in het schap te plaatsen. Dit alles om de vele lege schappen zo goed mogelijk te verhullen. Die tekorten hebben meerdere oorzaken, zoals hoge brandstofkosten en de hoge verzendkosten overzee, maar de voornaamste reden is toch wel het tekort aan vrachtwagenchauffeurs.
De Road Haulage Associaten schat in dat dit tekort in het Verenigd Koninkrijk inmiddels op 100.000 personen ligt. Tegenvallende arbeidsvoorwaarden, ongezellige werkuren en lage lonen zijn de meest genoemde redenen om uit de transportbranche te stappen, bleek eerder uit een onderzoek. Maar ook veel buitenlandse chauffeurs hebben, als gevolg van de brexit, het Verenigd Koninkrijk aan de kant moeten leggen. De Britse overheid heeft daarom £32,5 miljoen uitgetrokken om de crisis aan te pakken. Zo maakte minister Rishi Sunak deze week bekend dat de parkeerfaciliteiten voor vrachtwagens worden verbeterd, de brandstof- en voertuigaccijns worden bevroren en de weggebruikersheffing voor zware voertuigen tijdelijk vervalt.
Volgens insiders in de logistieke keten is dat echter niet voldoende om het arbeidstekort te verminderen. "We moeten meer doen om het aantal beschikbare mensen op de arbeidsmarkt te vergroten, anders komt de economie onder druk te staan", aldus David Wells, chief executive van Logistics UK. Toch lijkt op korte termijn sowieso geen verandering mogelijk. Charlotte Vere, onderstaatssecretaris voor Transport, gaf aan dat de zogenaamde 'acute crisis' zeker tot eind volgend jaar aanhoudt. Kortom: de schappen blijven voorlopig nog wel even leeg.
Transport over zee wordt goedkoper
Óf het Verenigd Koninkrijk moet ervoor kiezen om meer producten over de zee te transporteren. Die kosten dalen namelijk nog steeds. In de Drewry World Container Index is deze week een daling zichtbaar van 2%, tot een gemiddeld bedrag van $9.669 per veertig voets container. Daarmee ligt de prijs overigens nog wel 276% hoger dan een jaar geleden in deze periode. Ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde (van $2.561 per veertig voets container) ligt de prijs vandaag de dag $4.687 per veertig voets container hoger. Het is dus maar de vraag of dat de problemen in het Verenigd Koninkrijk op kan lossen. Ook met het oog op het feit dat overzeese landen niet direct de belangrijkste handelspartners zijn van de Britten.
De grootste prijsdalingen waren afgelopen week zichtbaar op de trajecten Shanghai – Rotterdam en Shanghai – New York. Beiden lieten een afname zien van 3%. Het eerstgenoemde traject kost nu $14,062 per veertig voets container en het laatstgenoemde traject $13.554 per veertig voets container. Producten verschepen van Shanghai naar Los Angeles is duurder geworden: +1% tot $10.976 per veertig voets container. Voor komende weken wordt meer stabiliteit in de containerprijzen verwacht.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.