De prijskloof tussen vleesvervangers en dierlijk vlees is nog te groot. Wetenschappers en fabrikanten van vervangers stellen dat het segment 'plantaardig' pas terrein kan winnen in de retail als deze prijskloof gedicht wordt. De situatie is momenteel zelfs zo erg dat supermarkten varkensvlees zo goedkoop in de schappen leggen dat zij er verlies op draaien. Een systeem van 'true pricing' moet dit probleem oplossen.
Groente, fruit en vegetarische of veganistische producten zouden in de supermarkt goedkoper moeten zijn én vlees juist duurder, zo stellen duurzaamheidsexperts in het Financieele Dagblad. Het is een plan waar ook het nieuwe kabinet enthousiast over wordt. Maar op dit moment is daar nog weinig van te zien. Plantaardige vleesvervangers zijn veelal dubbel zo duur als vlees. Dit terwijl de ingrediënten vaak weinig kosten. Als voorbeeld wordt gekeken naar varkensvlees. Uit onderzoek van Wageningen University & Research blijkt dat varkensvlees zo goedkoop in de schappen ligt dat supermarkten hierop zelfs verlies draaien. Daarom wordt gepleit voor een systeem met prijskaartjes die de verbogen kosten weergeven: true pricing.
De ingrediënten zijn relatief goedkoop, aldus het Financieele Dagblad. Het gaat veelal om minder dan €1 per verpakking. In de winkel moet echter vier tot vijf keer zoveel betaald worden. Die hoge marges zijn een gevolg van de ruimte die zij aan de vegaproducten toekennen, aldus experts. "Kennelijk vragen supermarkten een flinke prijs voor die grotere schapruimte." Jumbo en Albert Heijn willen hier geen toelichting op geven. De prijskloof tussen plantaardig en dierlijk blijft hierdoor groot.
Prijskloof moet kleiner
Maar als men wil dat de omslag naar meer plantaardige consumptie sneller verloopt, moet die prijskloof gedicht worden. De prijskloof remt op dit moment de échte doorbraak van plantaardig eten. "Naast de smaak, vormen de hoge prijzen een belangrijke drempel om een vleesvervanger te kopen", blijkt uit meerdere onderzoeken. Prijsadviseurs stellen in het artikel van het Financieele Dagblad dat alle bovengemiddelde marges op termijn verdwijnen, omdat duurzame producten ooit de standaard worden. Stijgende concurrentie draagt ook bij aan dalende prijzen.
Toch is nog wel de vraag of supermarkten ook in beweging komen zonder overheidsingrijpen. De TAPP-coalitie hoopt daarom op belastingmaatregelen. "De Duitse regering komt met een voorstel voor een vleesheffing, hopelijk volgt Nederland later." In het huidige coalitieakkoord wordt daar niet over gesproken. Wel over een suikerbelasting en de btw-verlaging op groente en fruit.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.