Internationale kopers van Duits varkensvlees voelen er niet veel voor om meer te betalen voor vlees afkomstig van varkens met een hogere status in dierenwelzijn. Dat blijkt uit onderzoek van het Thünen Instituut onder vleesimporteurs.
Het instituut concludeert dat de wil om meer te betalen voor 'diervriendelijker' vlees niet erg hoog lijkt. Tot dit inzicht komen de onderzoekers na meerdere gesprekken met economen en im-/exporteuren van varkensvlees in Polen, Italië, Japan en Zuid-Korea. Hoewel het onderwerp bij jongere doelgroepen in Polen en Italië wel op de agenda staat, speelt het bij afnemers in Japan en Zuid-Korea geen rol in hun inkoopbeleid.
Andere prioriteiten
De onderzoekers geven aan dat voor buitenlandse consumenten thema's als prijs, kwaliteit en herkomst de belangrijkste criteria zijn. Als het thema dierenwelzijn in de genoemde buitenlandse export bestemmingen van waarde wil zijn moet het in relatie kunnen worden gebracht met een betere kwaliteit en smaak van het varkensvlees. Criteria als bijvoorbeeld meer leefruimte, die enkel terugslaan op het dier, staan op exportmarkten niet in de belangstelling. Ook zou het volgens de experts helpen het thema beter bij de afnemers onder de aandacht te brengen.
In Duitsland is de varkenssector druk bezig om het dierenwelzijn naar een hoger plan te tillen. Steeds meer retail bedrijven in Duitsland vragen vlees dat afkomstig is van dieren die volgens criteria van dit keurmerk zijn grootgebracht. Deelnemende varkenshouders ontvangen een bonus voor geleverde dieren. Voor vlees met een exportbestemming leveren de gegeven inspanningen vooralsnog dus nog niet of nauwelijks extra meerwaarde op.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.