Polen heeft in het coronajaar 2020 voor ongeveer €5 miljard aan vlees en vleesproducten geëxporteerd, zo blijkt uit de meest recente cijfers. Opvallend is dat bijna 33% van de exportwaarde halal of kosjer vlees betreft. Daarmee is het land een van de grootste producenten van halal vlees van de Europese Unie (EU). Een mogelijk verbod op ritueel slachten, is dan ook een doorn in het oog van Poolse exporteurs.
Polen is een van de grootste rundvleesproducenten in de EU. Jacek Zarzeck, de voorzitter van Beef Cattle Breeders and Producers, is niet verbaasd dat bijna 33% van de totale exportwaarde van €5 miljard halal of kosjer vlees betreft. "Wij proberen wereldwijd in te spelen op de vraag naar rundvlees dat moet worden geslacht in overeenstemming met religieuze eisen, zowel binnen als buiten de Europese Unie." Overigens liggen veel belangrijke exportlanden wel binnen de EU, denk aan Duitsland, Frankrijk en Spanje. Steeds meer vraag komt uit de Verenigde Arabische Emiraten. Israël en Turkije blijven ook grote klanten.
Verbod op ritueel slachten
Verwacht wordt dat de Europese markt voor halal en kosjer vlees de komende jaren jaarlijks met 20% toeneemt, zo stelt de Halal Verif Association, een Franse NGO die halal-labels uitgeeft. De vraag is wel of Polen kan profiteren van die groeiende vraag. Er dreigt namelijk een wettelijk Europees verbod op ritueel slachten met het oog op het dierenwelzijn. Dit verbod verbiedt het bedwelmen van een dier, voordat het wordt geslacht via een snee in de keel. Critici zien dit als een wrede manier van slachten.
De kwestie is inmiddels al tien jaar een onderwerp van gesprek in de Poolse regering. De meeste lidstaten van de Europese staan een religieuze uitzondering toe op de regel dat dieren moeten worden verdoofd, maar een aantal landen (waaronder Denemarken, Zweden en Slovenië) doen dat niet. Polen kan zich daar op termijn dus eventueel bij voegen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.