Boerderijwinkels die zijn aangesloten bij platform 'Lekkerder bij de Boer' herkennen zich niet in de geluiden over schaarste op de eiermarkt. Dit laten zij weten in reactie op een bericht van persbureau ANP van enkele weken geleden. Daarin stond dat de onderhandelingen tussen pluimveehouders en supermarktketens zo stroef verlopen dat een tekort aan eieren dreigt.
"Als supermarkten geen hogere inkoopprijzen gaan betalen voor eieren, dan is het onzeker of ze met Pasen nog wel te koop zijn", stelde brancheorganisatie LTO Pluimveehouderij in een artikel tegenover persbureau ANP. De oorlog is Oekraïne is de achterliggende reden voor de stroeve gesprekken tussen pluimveehouders en supermarktketens. Agrarisch ondernemers hebben te maken met sterk gestegen voerkosten en moeten bijna geld toeleggen op de productie van ieder ei. "Als deze situatie té lang aanhoudt, dan is het voor pluimveehouders onhoudbaar om eieren te blijven leveren", concludeert de brancheorganisatie.
Maar is dat wel zo? Lekkerder bij de Boer zet vraagtekens bij die stelling en ging op onderzoek uit. Daarvoor deed het een ronde langs de ruim 1.100 aangesloten agrarische bedrijven. "Daaruit is gebleken dat via boerderijwinkels en stalletjes langs de weg in aanloop naar Pasen nog volop verse eieren verkrijgbaar zijn", meldt Lekkerder bij de Boer. De kracht van de korte keten ligt hieraan ten grondslag staat in het persbericht van het platform. "Er wordt door boerderijwinkels rechtstreeks geleverd aan de consument. Er hoeft niet onderhandeld te worden met supermarkten."
Het platform, dat als doel heeft om de boer rechtstreeks in contact te brengen met lokale en loyale klanten, roept dan ook op om voor eieren naar een boerderijverkooppunt te gaan. "Van schaarste is daar echt nog geen sprake."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.