De winning van eiwit uit nieuwe eiwitbronnen; dat is een van de sporen uit de Nationale Eiwitstrategie van de Nederlandse overheid. Royal Cosun speelt hierop in. Deze week introduceert de coöperatie namelijk een eiwitisolaat uit de favaboon. "Met dit eiwitisolaat mikken we op de totale markt voor dairy alternatives", vertelt senior program manager protein Paulus Kosters. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2022 moet de eerste commerciële productie plaatsvinden.
De Europese Unie is nog altijd in hoge mate afhankelijk van de import van plantaardige eiwitten. Zowel voor humane consumptie als voor veevoeders. Die afhankelijkheid maakt de Europese Unie op geopolitiek gebied kwetsbaar, zo wordt gesteld in Brussel. De import van deze grondstoffen is bovendien vaak niet duurzaam. Denk aan het kappen van regenwoud in onder meer de Amazone. Drie jaar terug gaf de Europese Unie de lidstaten daarom de opdracht om met een eigen eiwitstrategie te komen, de zogenaamde Nationale Eiwitstrategie.
Die eiwitstrategie kent een aantal sporen. De eerste is een vergroting van het areaal eiwitrijke gewassen. Denk aan gewassen als veldbonen, lupine, soja en koolzaad. In Nederland soms toch een uitdaging, met het oog op ons klimaat. Een tweede spoor is innovatie. Daarbij moet worden gedacht aan winning van eiwit uit nieuwe eiwitbronnen. "Daar verwachten we veel van in Nederland", stelde Ngoc Berris van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit bij Agroberichten Buitenland. Royal Cosun speelt hierop in. Op de FIE-beurs in Frankfurt, die van dinsdag 30 november tot en met donderdag 2 december gehouden wordt, introduceert het bedrijf een eiwitisolaat uit de favaboon.
"De favaboon is een ontzettend interessant gewas, ook voor Nederland. Het is een non-allergeen, draagt bij aan de biodiversiteit en heeft een lage CO2-uitstoot", licht Kosters toe. Het is een van de redenen waarom het oog van de coöperatie is gevallen op deze peulvrucht voor de productie van een eiwitisolaat. "We zijn een coöperatie. Voor ons is het daarom ook belangrijk om te kijken naar wat er bij ons past en hoe we daarmee in de hele keten een rol kunnen spelen. De favaboon voldoet aan alle eisen."
Neutrale smaak
Een van de unique sellings points van het eiwitisolaat van de favaboon is dat het een neutrale smaak heeft. "De marktvraag naar zuivelalternatieven groeit al jaren, maar het is en blijft lastig om aan alle wensen van de consument te voldoen", stelt Marcel van der Vaart, Business Development Manager bij Cosun, op de website van de coöperatie. "Het probleem zit 'm vooral in het feit dat de meeste plantaardige eiwitten de reputatie hebben van een boonachtige, kartonachtige smaak. Als dat de ervaring van consumenten is, kopen ze het niet opnieuw." Het feit dat het eiwitisolaat uit de favaboon neutraal van smaak is, met een romige structuur, zou dit obstakel weg moeten halen.
Er zijn meer voordelen, schrijft Michiel Pronk, sales manager voor het Fava-eiwitisolaat, in hetzelfde bericht. "Het isolaat heeft een lage viscositeit en hoge oplosbaarheid. Dit vergroot de toepassingsruimte en maakt veganistische oplossingen in een breed scala aan producten mogelijk." Zo kan het eiwitisolaat bijvoorbeeld toegepast worden voor sauzen en dressings. "Dat is een segment van dairy alternatives waar de groei achterblijft. Onder meer omdat het moeilijk is om met alleen plantaardige eiwitten een stabiele emulsie te bereiken."
Kosters vult aan: "We mikken met dit eiwit-isolaat op de totale markt voor dairy alternatives. Bij de start ligt de focus echter op het segment waar het meeste voordeel wordt gezien. . We zitten nog in een pilotfase en beginnen daarom met een beperkte hoeveelheid." Kosters stelt dat veel high protein drinks minder eiwitten bevatten dan melk. "Producenten van dat soort producten willen graag naar een hoger eiwitgehalte toe. Dit eiwitisolaat zou daar een rol in kunnen spelen. Het is helemaal een nieuw eiwit, dus we moeten een match vinden. Daarvoor zijn we in gesprek met diverse bedrijven." Business-to-business-verkoop blijft daarbij de focus.
Pilotfase
Op dit moment bevindt het project zich nog in een pilotfase. Maar de eerste commerciële productie van het Fava-eiwitisolaat zal richting het einde van het eerste kwartaal plaatsvinden. "Dit eiwitisolaat kan aan veel consumentenbehoeften voldoen. Met het vizier gericht op de eiwittransitie, zien ook zij dat dit hard nodig is. En als we willen dat we de doelen uit de Nationale Eiwitstrategie gaan halen, dan moeten we ervoor zorgen dat plantaardige eiwitten zo snel mogelijk mainstream worden", zo schrijft Van der Vaart.
Cosun wil de eerste volwaardige volumes, volledig geproduceerd en verwerkt in Europa, in het introductiejaar produceren en in de periode daarna snel opschalen. Dan is ook het doel dat de productie vanuit Nederland plaatsvindt. Daar worden momenteel de mogelijkheden voor onderzocht. "We kijken al naar teelt van de favaboon in Nederland. Het kan heel interessant zijn, maar tegelijkertijd is het voor de agrarisch ondernemer nog ingewikkeld. De opbrengstzekerheid is laag. Daar gaan we met diverse partijen aan werken", aldus Kosters. Ook kijkt Cosun naar eiwitwinning uit andere eigen gewassen. "Zo zijn we al een tijdje bezig met aardappeleiwit en eiwit uit suikerbietenblad. En we zijn actief met het Green Protein-project. Kortom: we kijken actief naar wat we nog meer kunnen doen met een gewas", sluit Kosters af.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.