Iedereen die weleens een appel weken op de fruitschaal heeft laten liggen, weet: de ene appel blijft heel lang goed, de andere ligt er al snel verschrompeld en verkleurd bij. Er staat nou eenmaal geen houdbaarheidsdatum op groente en fruit. Startup OneThird wil door technologie meer zicht krijgen op de houdbaarheid en het makkelijker maken voor de keten om daarop te anticiperen.
De opstartfase van OneThird werd gefinancierd door het Amerikaanse Ocean Insight, onderdeel van Halma. Sinds vorig jaar is Halma minderheidsaandeelhouder. Met behulp van investeringsvehicles Shift Invest en Oost NL wordt nu €1,5 miljoen in het foodtech-bedrijf gepompt om vanuit Kennispark Twente de de databases uit te breiden en distributeurs en retailers ook daadwerkelijk te gaan helpen voedselverspilling tegen te gaan. Foodbusiness sprak met de oprichter van OneThird, Marco Snikkers.
Een derde van ons voedsel wordt weggegooid. Waarom zit daar relatief veel groente en fruit tussen?
"De houdbaarheid van groente en fruit is moeilijker te voorspellen. Het staat wel op de dozen, maar dat is een vast getal van een aantal dagen na de oogstdatum, maar dat klopt nooit. We gooien goede producten weg omdat de houdbaarheid niet meer gegarandeerd kan worden, maar die zijn soms nog prima eetbaar."
"Voedselverspilling is heel complex. We denken dat wij een puzzelstukje zijn van de grote puzzel om aan de oplossing bij te dragen. Toen we begonnen, heb ik met vrij veel partijen in de industrie gesproken. Een derde van het voedsel wordt verspild, 40% daarvan is AGF. Eén van de redenen is de constante race tegen de klok; het bederf begint zodra je het plukt. De sector heeft het altijd over zeven dagen na het plukken, maar de intrinsieke kwaliteit varieert afhankelijk van het seizoen en de omgevingsfactoren, zoals het weer. Nu meet je de houdbaarheid door het letterlijk op de plank te leggen en kijken hoe lang meegaat."
Nederland heeft als doelstelling om uiterlijk in 2030 één miljoen ton minder voedsel per jaar te verspillen. Hoe willen jullie daaraan bijdragen met OneThird?
"Wat wij doen is de houdbaarheidsdatum voorspellen. Wij meten met een optische scanner met licht - een beetje zoals bij een röntgenfoto - wat het biologische proces is. Door die gegevens tegen een database te houden, kunnen wij informatie geven over de resterende houdbaarheid. Als je dat van tevoren weet, zou je de beste batch naar de export kunnen sturen; de slechtste kan wellicht nog in salades en wat netjes voldoet naar retailklanten in Nederland. Dat is de distributieketen, ook in de supermarkten kan actie worden ondernomen. Aan het eind van de levenscyclus kun je dynamisch prijzen. Als je weet dat groente of fruit er over vijf dagen niet zo goed meer aan toe is, kun je de prijs omlaag schroeven, en dan wordt het toch geconsumeerd."
Hoe werkt de technologie die jullie toepassen?
"Wij bouwen een database en leveren scanners. De techniek die we voor de scanners gebruiken is infraroodspectroscopie. Een mooie eigenschap is: dat gaat dwars door het product heen. De moleculen die aanwezig zijn veranderen gedurende het leven van het product. Suikers en water, de chemische componenten. De verhoudingen daarvan volgen we in de tijd. Kwaliteitskeurmeesters kijken met het oog. In de winkel besteden AGF-medewerkers in de ochtend één tot twee uur om producten te controleren. Met de scanner kunnen ze in minder dan een seconde een meting doen om extra informatie te krijgen. Alles gebeurt op het oog. Iedereen kent het fenomeen van dat je een avocado doorsnijdt en die van binnen bruin is."
Zijn er al distributeurs of supermarktketens die in de praktijk met jullie scanners werken?
"We zijn nog een startup. Het is belangrijk dat we de databases zo snel mogelijk uitbreiden en elk product in winkel kunnen herkennen en er een voorspelling over kunnen doen. Ik kan geen namen noemen, maar een aantal grote partijen - zowel in de retail als distributie - in Nederland en het buitenland zijn in pilotfase bezig met specifieke punten in de supply chain, met het doel om verder uit te rollen. We verwachten aan het eind van dit jaar bij verschillende partijen geïmplementeerd te zijn. Aan verspilling zit ook een groot kostenaspect. Een willekeurig voorbeeld: Albert Heijn heeft het in zijn nieuwe duurzaamheidsverslag over 1% van de omzet. Als je een deeltje daarvan kan voorkomen, praat je over grote getallen."
De naam OneThird komt van het derde aan voedsel dat wordt weggegooid. De bedoeling is dat dit aandeel minder wordt. Hoe moet het dan met jullie naam?
"We zijn inderdaad vernoemd naar het probleem. Onze missie is dat er minder voedsel wordt verspild. Als we over tien jaar onze naam moeten veranderen, dan hebben we het goed gedaan."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.